Biobrændstof som ny valuta: Microsoft og Norden i nyt CO2-samarbejde

Det danske rederi Norden har indgået et samarbejde med teknologivirksomheden Microsoft som sigter på at reducere CO2-udledningen fra Microsofts transportforsyningskæde.
Det skriver Norden i en pressemeddelelse.
Over en treårig periode skal samarbejdet give en samlet reduktion på knap 10.000 ton CO2 ækvivalenter.
Samarbejdet foregår via Nordens Book & Claim-model, hvor biobrændstof brændes på rederiets egne skibe, mens CO2-reduktionerne tilfalder kunden via et tredjeparts-verificeret system.
Sejler på biobrændstoffer
– Vi er glade for at samarbejde med en ligesindet partner i Microsoft, der deler vores ambition om at øge anvendelsen af lavemissionsbrændstoffer og reducere udledninger i den maritime industri, siger Anne Jensen, driftsdirektør i Norden.
Det biobrændstof, der bruges i samarbejdet, er lavet af affaldsprodukter og er ISCC-certificeret og reducerer ifølge Norden CO2-udledningen med 80–90 pct. sammenlignet med traditionelt fossilt skibsbrændstof.
CO2-besparelsen bliver overført til Microsoft via Nordens såkaldte Book & Claim-model. Det betyder, at Microsoft kan købe retten til CO2-reduktionen fra Nordens brug af biobrændstoffer.
I samarbejdet engagerer Norden og Microsoft sig desuden i Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB) for at afprøve og videreudvikle de internationale standarder for book and claim-metoden i maritim sammenhæng.
Ifølge Norden udgør den markedsbaserede tilgang et vigtigt redskab i arbejdet med at øge brugen af lavemissionsbrændstoffer i søfarten i en situation, hvor tilgængeligheden stadig er begrænset.
– Vi mener, at CO2-indsættelser vil spille en afgørende rolle i at forbinde den stigende efterspørgsel efter grøn fragt med det begrænsede udbud, siger Adam Nielsen, chef for logistik- og klimaløsninger hos Norden.
Fokus på Scope 3-udledninger
Microsoft betegner samarbejdet som et vigtigt skridt i virksomhedens arbejde med at reducere Scope 3-udledninger fra logistik og transport.
Scope 1, 2 og 3 - kort fortalt
Virksomheders CO2-udledning deles op i tre såkaldte scopes:
- Scope 1 er udledning fra en virksomheds egen produktion
- Scope 2 er udledninger fra den energi, man indkøber til produktionen
- Scope 3 er indirekte udledninger fra virksomhedens værdikæde, dvs. indkøb af varer og services hos leverandører, transport, forretningsrejser, affaldshåndtering mm.
Kilde: Greenhouse Gas Protocol
Samarbejdet med Norden og organisationen Roundtable on Sustainable Biomaterials (RBS) skal være med til at opbygge en troværdig måde at dokumentere og reducere CO2 fra skibsfart, siger Julia Fidler, Microsoft, bæredygtighedsansvarlig for brændstoffer og materialer i Microsofts forsyningskæde.
Løsningen har tidligere vakt interesse fra andre store aktører, herunder Meta, som sidst i 2024 indgik en tilsvarende aftale med Norden. Dengang fremhævede Meta vigtigheden af adgang til verificerede reduktioner i Metas vej mod nettonul-udledning i 2030.
CO2-reduktionerne i Nordens løsning er ikke at forveksle med traditionel kompensation.
I stedet er der tale om såkaldt CO2-reduktioner inden for egen værdikæde (insetting). Reduktionerne dokumenteres og certificeres af uafhængige instanser, bl.a. Verifavia, og registreres på blockchain-baserede platforme som 123Carbon – der er et uafhængigt register for registrering og verificering af klimadata fra transportsektoren.
To måder at få godskrevet CO2 reduktioner på
- Offsetting: CO2-reduktion uden for egen værdikæde – f.eks. gennem skovrejsning eller vedvarende energi i udlandet. Certificeres typisk af aktører som Verra eller Gold Standard.
- Insetting: CO2-reduktion inden for egen forsyningskæde – fx ved at bruge biobrændstof i shipping. I shipping bruges bl.a. Smart Freight Centres rammeværk og verificering via aktører som Verifavia.
- Eksempel: Norden sejler på biobrændstof og overfører CO2-reduktionerne til kunderne gennem rederiets Book & Claim-model.