23948sdkhjf

Grundstødt MSC-skib er 'dukket op' midt i Saharaørkenen

Forstyrrede GPS-data har sendt containerskib, som er stranden nær Jeddah, langt ind i Sahara – som det seneste eksempel på et voksende problem for skibsfarten i konfliktzoner

Ti dage efter at containerskibet 'MSC Antonia' 10. maj gik på grund nær Eliza Shoals tæt på Jeddah, viser flere sporingstjenester stadig skibet som strandet – men nu dybt inde i Saharaørkenen. 

Det skiver mediet Splah247. 

Containerskibets grundstødning er det seneste eksempel på den stigende såkaldte GPS-spoofing, der plager skibstrafikken blandt andet i Det Røde Hav.

Ifølge analysefirmaet Windward gik 'MSC Antonia', som er 304 meter langt og kan rumme 7.000 standardcontainere, på grund den 10. maj ved Eliza Shoals vest for Jeddah. Satellitbilleder fra Pole Star Global og videoer på sociale medier viser tydeligt skibet liggende på et rev.

Mediterranean Shipping Company (MSC) har endnu ikke svaret på spørgsmål om skibets tilstand eller årsagen til grundstødningen.

'Fundet' 250 km. inde i Sahara

Selvom skibet stadig er opført som strandet, viser forskellige sporingstjenester nu 'MSC Antonia' på den forkerte side af Det Røde Hav – langt inde på land. MarineTraffic placerer det hele 250 km inde i den nubiske ørken, mens andre tjenester placerer skibet tættere på Port Sudan – dog stadig på land. 

Det samme gælder flere andre skibe, der ligeledes dukker op på radaren midt i ørkenen, skriver mediet. 

GPS-manipulation (GNSS-manipulation)

  • GPS-jamming forstyrrer skibets automatiske identifikationssystem (AIS), som typisk får dem til helt at miste GPS-funktionen eller at få upræcise positioner tæt på den faktiske placering.
  • GPS-spoofing sender falske GPS-signaler til skibet, som kan få dets GPS-modtager til at vise en helt anden position, nogle gange tusindvis af kilometer væk.

Den mærkelige placering skyldes sandsynligvis målrettet GPS-forstyrrelser, som ifølge sikkerhedsfirmaet Ambrey er et voksende problem i konfliktzoner, fordi det gør skibes navigation usikker og til tider farlige.  

Analytiker peger på statsaktører

Ambrey mener, at statsaktører står bag GPS-spoofingen som et forsvar mod f.eks. droner i Sortehavet og ved Haifa i Israel. 

Ambreys analytiker Dan Mueller advarer om, at forstyrrelserne ud for Sudan er særligt bekymrende. Det lave vand i området og få visuelle pejlemærker gør området ekstra farligt for skibe, der sejler uden præcise GPS-data.

- Vi forventer, at denne type GPS-forstyrrelse bliver mere udbredt i fremtidige konflikter og vil gøre navigation farligere for den kommercielle skibsfart, siger analytikeren til Splash247, 

Containerskibet 'MSC Antonia' har tidligere trukket overskrifter, da det i august 2024 mistede flere containere i hårdt vejr ud for Sydafrika.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079