23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MAN i Sydhavn bag verdens hidtil kraftigste metanolmotor

MAN Energy Solutions præsenterer banebrydende teknologi til containerindustrien

MAN Energy Solutions offentliggør nu, at de i juni 2025 kommer til at levere verdens mest kraftfulde to-takts metanolmotor. 

Motoren, med den fuldfede typebetegnelse MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM, har en effekt på 82.440 kW ved 80 omdrejninger pr. minut, bliver i øjeblikket bygget af den kinesiske licenshaver CSSC-MES Diesel Co.

Motoren er den første af i alt 12 leverancer, der skal installeres til to forskellige kunder: Syv 24.000 teu containerskibe, som er under konstruktion på Nantong COSCO-værftet og er bestilt af rederiet OOCL. Og herudover fem skibe, der bygges på Dalian COSCO-værftet for det ligeledes kinesiske statsrederi COSCO Shipping Lines Co

Hver motor vil desuden være udstyret med MAN Energy Solutions' egenudviklede EGRTC-emissionssystem, som er det største to-strengs EGR-system på en to-taktsmotor til dato. 

- Verdens mest kraftulde metanolmotor er en vigtig milepæl, da den giver endnu flere skibsredere mulighed for at overgå til et brændstof, der kan sikre væsentlige CO2-reduktioner til skibsfarten, udtaler direktøren for MAN's to takts-aktiviteter, Bjarne Foldager. 

Ifølge MAN Energy Solutions er interessen for metanolmotorteknologi stigende. Indtil videre har virksomheden over 230 leverancer på ME-LGIM-motorer, som tilsammen har akkumuleret over 600.000 driftstimer på metanol alene. 

MAN B&W ME-LGIM-motoren er en dual-fuel motor udviklet til drift på både metanol og konventionelt brændstof. Den er baseret på virksomhedens ME-serie og opererer efter dieselprincippet. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094