MAN i Sydhavn bag verdens hidtil kraftigste metanolmotor
MAN Energy Solutions offentliggør nu, at de i juni 2025 kommer til at levere verdens mest kraftfulde to-takts metanolmotor.
Motoren, med den fuldfede typebetegnelse MAN B&W 12G95ME-C10.5-LGIM, har en effekt på 82.440 kW ved 80 omdrejninger pr. minut, bliver i øjeblikket bygget af den kinesiske licenshaver CSSC-MES Diesel Co.
Motoren er den første af i alt 12 leverancer, der skal installeres til to forskellige kunder: Syv 24.000 teu containerskibe, som er under konstruktion på Nantong COSCO-værftet og er bestilt af rederiet OOCL. Og herudover fem skibe, der bygges på Dalian COSCO-værftet for det ligeledes kinesiske statsrederi COSCO Shipping Lines Co
Hver motor vil desuden være udstyret med MAN Energy Solutions' egenudviklede EGRTC-emissionssystem, som er det største to-strengs EGR-system på en to-taktsmotor til dato.
- Verdens mest kraftulde metanolmotor er en vigtig milepæl, da den giver endnu flere skibsredere mulighed for at overgå til et brændstof, der kan sikre væsentlige CO2-reduktioner til skibsfarten, udtaler direktøren for MAN's to takts-aktiviteter, Bjarne Foldager.
Ifølge MAN Energy Solutions er interessen for metanolmotorteknologi stigende. Indtil videre har virksomheden over 230 leverancer på ME-LGIM-motorer, som tilsammen har akkumuleret over 600.000 driftstimer på metanol alene.
MAN B&W ME-LGIM-motoren er en dual-fuel motor udviklet til drift på både metanol og konventionelt brændstof. Den er baseret på virksomhedens ME-serie og opererer efter dieselprincippet.