23948sdkhjf

Ældrebyrden vokser: Aldrende tankflåde opvejer branchens byggefeber

Hvert andet skib i tankflåden har nu rundet de 15 år, mens hvert femte skib har rundet de 20 år. Nye data sætter tal på, hvor ineffektive de ældre tankskibe faktisk er

Aldringen af den globale tankflåde er et velkendt faktum. 

I en ny analyse sætter skibsmæglerfirmaet Gibson nu sætter tal, hvad det betyder for flådeudnyttelsen. 

Ifølge analysen fra Gibson er 51 pct. af den globale tankflåde af skibe på over 25.000 dwt i dag 15 år eller ældre, og 22 pct. af flåden har rundet de 20 år.

I den sanktionerede tankskibsflåde gælder det, at 93 pct. af skibene er over 15 år, og at 64 pct. af tankskibene er 20 år eller ældre.

Gibsons analyse af AIS-data viser, at fartøjer over 20 år på tværs af størrelser i gennemsnit bruger 17 pct. mere tid fortøjet eller ankret sammenlignet med skibe, der ikke har rundet det skarpe hjørne.

Den største forskel ses blandt de største råolietankere, VLCC'er, hvor de ældste skibe ligger stille i 32 pct. af tiden.

Med hensyn til lastestatus bruger skibe over 20 år i gennemsnit 14 pct. mere tid på ballast sammenlignet med yngre skibe. Forskellen er størst blandt de ældste MR-tankere, som bruger 22 pct. af deres tid i ballast.

Skibsudnyttelsen ændrer sig endnu mere, hvis det pågældende skib er sanktioneret: Sanktionerede VLCC'er på over 20 år ligger stille i 67 pct. af tiden som helhed og er inaktive i 38 pct. af tiden, når de er lastet. For ikke-sanktionerede, ældre VLCC'er gælder det for henholdsvis 59 pct. og 39 pct.

Ifølge en analyse fra pooloperatøren Tankers International mister en VLCC på over 18 år cirka 10 pct. af sin handelskapacitet for hvert år, der går, på grund af skrappere regulering og lavere efterspørgsel.

Den dynamik forklarer ifølge Gibson, at selvom den globale VLCC-flåde er vokset med over 100 skibe de seneste fem år, svarer den reelle tilgang af kapacitet kun til 60 VLCC'er.

De næste tre år ventes 70 nye VLCC'er på verdenshavene, hvilket på papiret svarer til en flådevækst på 8 pct.

Men på grund af faldende udnyttelse af de mange ældre råolietankere ventes den reelle flådevækst af VLCC'er kun at svare til 1 pct., vurderer Tankers International.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078