23948sdkhjf

Sneen falder tidligt: Nedsat told udløser piskesmæld i julefragten

Amerikanske importører fremrykker Black Friday- og juleordrer for at være sikre på at få leveringerne inden vinduet for den nedsatte told på kinesiske varer lukker. Analytiker forventer først et dyk og dernæst en bølge i containertrafikken mellem de to lande

En 90 dages våbenhvile i den eskalerede toldkrig mellem USA og Kina sender nye chokbølger gennem containertrafikken over Stillehavet.

Efter en periode med brat nedgang i bookinger fra Kina til USA, forbereder rederier og havne sig nu på en modsat bevægelse: Et pludseligt opsving drevet af amerikanske importører, der fremskynder jule- og Black Friday-ordrer for at komme tolden i forkøbet.

Det skriver mediet Financial Times.

Den amerikanske regering har indgået en midlertidig aftale med Kina, som reducerer tolden på kinesiske varer fra 145 pct. til 30 pct. i en periode på 90 dage, der begyndte 13. maj. Dermed udløber den - som det ser ud nu - den 10. august, og det ventes at ændre hele det sædvanlige importmønster for sæsonhandlen op mod jul.

– Først vil vi se et massivt dyk i gods til USA. Så et massivt opsving, når varer, der lige nu står og venter på kajen i Kina, bliver sendt afsted, siger Lars Jensen, adm. direktør i Vespucci Maritime, til Financial Times.

Store udsving

Den midlertidige toldnedsættelse kommer efter, at USA’s forhøjede tariffer i april fik mange importører til at holde igen med at læsse containere. Ifølge shippinganalytikerne i Sea-Intelligence blev der i de første uger af maj booket næsten 400.000 færre containere på ruten fra Asien til Nordamerika end planlagt.

Først vil vi se et massivt dyk i gods til USA. Så et massivt opsving Lars Jensen, adm. direktør i Vespucci Maritime

Men nu er der tegn på, at ordrerne igen accelererer – og at gods, som har ophobet sig i kinesiske havne, hurtigt vil blive sendt afsted i juni og juli for at nå frem til den amerikanske højsæson.

Ifølge Financial Times har den amerikanske detailhandel traditionelt importeret Black Friday- og julevarer mellem juli og midten af oktober. I år forventes importen altså at være fremrykket for at undgå en ny potentiel toldmur, når aftalen udløber i august.

Risiko for flaskehalse og rater i stigning

Den forskudte juletrafik risikerer at belaste både containerrederiernes netværk og terminalernes håndteringskapacitet.

Logistikplatformen Freightos vurderer, at der vil opstå flaskehalse og potentielle udstyrsmangler i både oprindelseshavne i Kina og ankomsthavne i USA.

Fragtraterne er allerede begyndt at stige, men forventes at forblive lavere end under sidste års højsæson, hvor satserne toppede omkring 8.000 dollar pr. 40 fods container til den amerikanske vestkyst. Ifølge Freightos er markedet i dag præget af høj kapacitet og intens konkurrence mellem nye rederialliancer.

Selvom våbenhvilen har bragt en vis midlertidig ro, påpeger flere analytikere, at den grundlæggende usikkerhed består. Toldnedsættelsen til 30 pct. er fortsat markant højere end niveauet før Trumps toldudmelding i april.

Samtidig har mange amerikanske virksomheder allerede fyldt lagrene op i kølvandet på den politiske uro. Det dæmper ifølge nogle iagttagere behovet for yderligere frontloading – og kan lægge en dæmper på den ventede importbølge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078