Dette er anden del i Niels Storinggaards epos om linjeskibenes storhed og fald. Første del blev bragt i seneste nummer af Søfart.
Linjefart krævede en større organisation, og et linjerederi var mere bundet til sin forretning end tramprederier, da det normalt medførte store omkostninger at lukke en linje.
Asset play, det at bygge, købe og sæ...
Linjeskibenes svanesang - blev slået ihjel af bulk carriers
Linjeskibene viste sig at være for omkostningstunge og konventionelle. Det blev begyndelsen på enden, og de blev hurtigt overtaget af det nye dyr på savannen: Bulk carriers

'Slesvig' var en Panamax bulkcarrier bygget meget dyrt i 1977 til Dansk-Fransk. Dette kombineret med et fald i markedet for bulkcarriers bidrog til at Dansk-Fransk gik konkurs. Panamax bulkcarriers havde en bredde på 32,2 meter, og var de største skibe som kunne passere Panama Kanalen - de blev bygget som en 'hyldevare' i et stort antal til et utal af rederier. Foto: M/S Museet for Søfart
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement