23948sdkhjf

Tysklands containerkæmpe rapporterer overraskende stærk vækst

Mærsks nye partner i Gemini-alliancen, tyske Hapag-Lloyd, har fået en stærk start på 2025 med tocifrede vækstrater i flere nøgletal

Mærsks nye tyske allierede på verdenshavene, Hapag-Lloyd, har indledt 2025 med solide resultater, der er markant bedre end i samme periode sidste år.

Det viser Hapag-Lloyds regnskab for første kvartal 2025, som er fremlagt her til morgen. 

I første kvartal opnåede det tyske containerrederi og terminaloperatør en Ebitda (resultat før renter, skat, afskrivninger og amortiseringer, red.) på 1,1 mia. dollar og et Ebit-resultat (resultat før renter og skat, red.) på 487 mio. dollar, som er henholdsvis 18 procent og 25 procent bedre end i første kvartal 2024.

Fredgangen er drevet af en ni procents stigning i både transportvolumener og gennemsnitlige fragtrater, som  resulterede i en omsætning på 5,2 mia. dollar i linjeskibsforretningen.

Rettidighed som konkurrencefordel 

- Med dette kvartalsresultat er vi kommet godt fra start på 2025. I Gemini Cooperation har vi opnået den målrettede høje tidsplanpålidelighed, hvormed vi tydeligt har kunnet skille os ud fra vores konkurrenter, siger Rolf Habben Jansen, administrerende direktør for Hapag-Lloyd AG i en pressemeddelelse

I segmentet Terminal & Infrastruktur opnåede Hapag-Lloyd en Ebitda på 36 mio. dollar og en Ebit på 15 mio. dollar. Topchefen fremhæver blandt andet, at man har gjort gode fremskridt med terminalforretningen Hanseatic Global Terminals, med købet af en majoritetsandel i den franske CNMP LH Terminal i Le Havre. 

Til sammenligning rapporterede A.P. Møller - Mærsk for første kvartal 2025 en Ebitda på 1,59 mia. dollar og en ebit på 177 mio. dollar. Mærsks samlede omsætning i perioden var 12,355 mia. dollar, hvilket er mere end det dobbelte af Hapag-Lloyds omsætning. 

Dette afspejler dels Mærsks større flåde på 746 skibe (heraf 313 ejede skibe) pr. 31. marts i år, mod Hapag-Lloyds 308 skibe, hvoraf de 133 skibe er ejede. Dels har Mærsk en større havneterminalforretning og siden 2019 betydelige aktiviteter inden for logistik og services. 

Uvished og volatilitet 

Fælles for begge rederier er, at de i 2025 opererer i et udfordrende og volatilt marked præget af geopolitiske spændinger og skiftende meldinger om amerikanske told, som skaber usikkerhed omkring de fremtidige fragtrater. 

- Situationen i Det Røde Hav og virkningen af ​​globale told- og handelspolitikker er fortsat bekymringsværdig for hele logistikbranchen og medfører betydelig usikkerhed, siger Rolf Habben Jansen og fortsætter:

- Vi vil fortsætte med at implementere vores "Strategi 2030", fokusere kraftigt på vores omkostninger og sigte mod yderligere besparelser på mere end 1 mia. dollar inden for de næste 18 måneder. 

Hapag-Lloyd forventer for hele 2025 en Ebitda i intervallet 2,5 til 4 mia. dollar og Ebit på 0-1,5 mia. dollar, som er mindre, end hvad selskabet præsterede i 2024. 

Hos Mærsk er forventningerne for 2025 en underliggende Ebitda på 6-9 mia. dollar og en underliggende Ebit på 0-3 mia dollar samt et negativt frit cash flow på mindst tre mia. dollar.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079