Det er sådan set fuldstændig logisk, at spritnye brændstoffer medfører nogle motortekniske udfordringer, som man ikke har oplevet med dieselolien.
Det mener i hvert fald Jesper Schramm, der er civilingeniør og professor emeritus ved DTU med speciale i skibsmotorer. For ifølge ham giver det sig selv, at det er besværligt at skifte væk fra et brænds...
Metanol slider på skibsmotorerne - men løsningen findes allerede
Selvom brændstoffet er nyt, kender man allerede til en række løsninger på de problemer, blandt andre Mærsk oplever med metanolmotorer, siger professor emeritus Jesper Schramm fra DTU

'Alette Mærsk' er Mærsks fjemte dual-fuel metanolskib, og det fjerde skib i den såkaldte Equinox-klasse på 16.500 tyvefodscontainere, teu. Foto: Mærsk
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement