Mærsk overrasker: Tager hul på 2025 med massiv vækst

Omsætningen i A.P. Møller-Mærsk stiger med knap 8 pct. i årets første kvartal.
Det fremgår af rederikoncernens kvartalsregnskab, som netop er offentliggjort.
Danmarks største rederi landede en omsætning på 13,3 mia. dollars i Q1 - et pænt spring fremad sammenlignet med 2024, hvor omsætningen lå på 12,3 mia. dollars i samme kvartal.
På den absolutte bundlinje er der 1,1 mia. dollars tilbage som rent overskud til Mærsk-koncernen.
Omsætningen i den vigtige Ocean-division stiger til 8,9 mia. dollars fra 8,0 mia. dollars i samme periode året før.
Overraskelse
Den virkelige overraskelse ligger dog i dét overskud, som selskabet høster på de maritime aktiviteter:
Mærsk-containerskibene sejler nemlig et driftsoverskud (EBIT) på hele 743 mio. dollars hjem til moderselskabet - hovedsageligt som en konsekvens af et lidt højere rate-niveau i begyndelsen af 2025.
Det pæne overskud er en skarp kontrast til 2024-kvartalsregnskabet, hvor skibsdivisionen måtte notere et driftsunderskud på 161 mio. dollars.
Ifølge Mærsk-topchef Vincent Clerc bygger fremgangen for Ocean-divisionen også på en succesfuld indsats for at styrke driftseffektiviteten samt god aktivitet i verdenshandlen i årets første tre måneder.
- Vi glæder os over det stærke resultat. Med en lurende handelskrig i horisonten og stigende usikkerhed, vil der igen komme stort fokus på de globale forsyningskæder i den kommende tid.
Vincent Clerc fortsætter:
- Her skal vi udnytte den store bredde i vores tilbud til kunderne til at skabe sikre og effektive forsyningskæder i den kommende tid.

Stigende efterspørgsel
På trods af den geopolitiske uro og udsigten til global handelskrig begyndte 2025 med en stigende global efterspørgsel på transport af containere på mellem 3,5 pct. og 5,5 pct.
Hos A. P. Møller-Mærsk har man dog ikke brugt den stigende efterspørgsel til at udvide sin markedsandel, da antallet af transporterede containere lå bomstille, og alene kunne notere en ekstremt beskeden stigning på 0,1 pct. til 2,9 mio. transporterede containere i kvartalet.
Kapaciteten på den samlede flåde af containerskibe på kloden voksede med 9,4 pct. sammenlignet med første kvartal i 2024.
Flere skibe
Selv om udviklingen i antallet af transporterede containere står stille, har Mærsk øget den samlede kapacitet ombord på skibene temmelig markant. Mærsk-skibene har således en samlet kapacitet på 4,5 mio. standardcontainere - en stigning på 7 pct. sammenlignet med Q1 2024.
Samtidig er antallet af egne og chartrede skibe steget til 746 fartøjer mod 679 året før.
Udviklingen hænger sammen med situationen i Det Røde Hav, der har tvunget containerrederierne til at tage den meget længere tur syd om Afrika på rejsen mellem Asien og Europa.
Periode | Q1 2025 | Q1 2024 |
Valuta | USD | USD |
Nettoomsætning | 13.321 mio. | 12,300 mio. |
Bruttofortjeneste | 2.700 mio. | 1.500 mio. |
Resultat af primær drift | 1.200 mio. | 177 mio. |
Resultat før skat | 1.400 mio. | 328 mio. |
Årets resultat | 1.200 mio. | 208 mio. |
Balance | 86.900 mio. | 81.600 mio. |
Egenkapital | 56.400 mio. | 53.300 mio. |
Kilde: A.P. Møller-Mærsk |