Scandlines' millionsatsning har snart kurs mod Femern Bælt

Snart får Scandlines' nye millionsatsning dansk vand under kølen.
I hvert fald er den første af i alt to SAT-prøvesejladser blevet gennemført i tyrkisk farvand ud for værftet i Cemre, hvor 'Futura' er ved at blive bygget færdigt.
Desuden har 'Futura' fået testet skibets hjælpesystemer og har også gennemført et vellykket kæntringsforsøg.
På prøveturen testede værftet Cemre skibets systemer med belastning i samarbejde med Scandlines og under tilsyn af klassen Lloyd’s Register.
Og dermed nærmer tiden sig for, at 'Futura' kan stikke mod dansk farvand.
- I løbet af to uger, prøvesejladsen varede, blev skibets batterier og elektriske installationer testet. Vi fik desuden for første gang set fremdrivningssystemet i drift, forklarer Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.
'En stor dag for os'
Efter prøvesejladsen er skibet nu tilbage ved udrustningskajen, hvor Scandlines sammen med værftet, Lloyd’s Register og Søfartsstyrelsen tester, verificerer og dokumenterer, at skibet opfylder de gældende regler samt byggespecifikationerne.
Det er en omfattende proces at teste alt udstyr i skibet, identificere og løse eventuelle udfordringer samt sikre, at besætningen er trænet i drift og vedligehold af skibet.
Besætningen har allerede fået den første introduktion til skibet på distancen fra Rødbyhavn samt været på træning på værftet, hvor blandt andet alle sikkerhedsprocedurer blev grundigt gennemgået.
Når skibet er driftsklar, bliver det afleveret til Scandlines og er dermed klar til afsejling mod Rødbyhavn med en del af den kommende besætning ved roret.
Der er planlagt stop i Gibraltar på sydkysten af den Iberiske Halvø samt i Brest på den franske vestkyst.
- Det bliver en meget stor dag for os, når vi ser vores nye skib sejle ind i Rødbyhavn, og vi glæder os utroligt til at sætte hende i drift, siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.
Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2025.
Fakta: 'Futura'
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 16/10 knob
- Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
- Batterisystem: 10 MWh
- Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
- Direkte emissioner under overfarten: 0
- Projektinvestering: 80 millioner EUR
Klar til højsæson
Men selvom der stadig ikke ligger en konkret dato for, hvornår 'Futura' kan begynde sejladserne mellem Rødby og Puttgarden er meldingerne om den gennemførte prøvesejlads godt nyt for Scandlines.
'Futura' skulle nemlig have været leveret før årsskiftet men løb ind i forsinkelser på værftet i Cemre og blev udskudt på ubestemt tid.
Forsinkelsen var allerede en realitet i december, og det fik rederiet til at sætte tempoet og forventningerne ned.
Overfor Søfart lovede direktør for Scandlines Eric Grégoire, at færgen vil være klar til årets sommersæson, hvor Scandlines forventer at transportere tre mio. passagerer og en kvart mio. personbiler mellem Danmark og Tyskland. Det er næsten halvdelen af det antal passagerer og personer, som Scandlines transporterer på et helt år.
- Vi vil ikke skynde os med at få færgen færdig. Nu rammer vi også et tidspunkt på året, hvor vandet er koldt og svært at sejle i. 'Futura' er ikke bygget til sejlads i meget oprørte vande, og derfor ser vi snarere ind i levering i løbet af foråret, siger han.
- Jeg lover, at færgen er klar til sommersæsonen, slog han fast over for Søfart.