Mærsk-partner har tjent milliarder på fragtkundernes kapløb op til USA's toldkrig

Efter et vanskeligt 2024 lægger Hapag-Lloyd stærkt ud med flotte regnskabstal for første kvartal 2025.
Det tyske rederi, som samarbejder tæt med Mærsk, kunne notere et ebitda-driftsresultat før af- og nedskrivninger på 1,1 mia. dollar og 0,5 mia. dollar efter finansielle poster.
Det er en klar fremgang på henholdsvis 17 pct. og 24 pct. i forhold til første kvartal 2024.
Hapag-Lloyd forklarer den gode start på 2025 med stigende transportvolumener og fragtrater.
Rederiet transporterede i første kvartal 3,3 mio. tyvefods-containerenheder (TEU), som er ni pct. mere end i samme kvartal sidste år. Den gennemsnitlige fragtrate steg også med ni pct. til 1.480 dollar per TEU.
Men selv om tallene ser lovende ud, er budskaberne fra rederiets topchef, Rolf Habben Jansen, præget af forsigtighed.
- Vi fik en god start på 2025 i første kvartal, men markedsmiljøet er i øjeblikket præget af mange usikkerheder, udtaler Rolf Habben Jansen i en pressemeddelelse.
Han henviser både til den aktuelle situation i Det Røde Hav og ikke mindst til den globale handelskonflikt, som USA har startet.
- Begge ting kan have en betydelig indvirkning på udbud og efterspørgsel inden for containerskibsfart og dermed også på Hapag-Lloyds indtjeningsudvikling i 2025, lyder det.
Af samme grund fastholder Hapag-Lloyd sin prognose fra 30. januar for hele 2025 om et forventet driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda) på 2,5-4,0 mia. dollar og et driftsresultat efter af- og nedskrivninger på mellem 0 og 1,5 mia. dollar.
Prognosen er behæftet med betydelig usikkerhed, gentager Hapag-Lloyd.
Rederiet vil i 2025 arbejde videre med sin strategi frem mod 2030.
- Her vil vi sætte en ny kvalitetsstandard på markedet for vores kunder med vores Gemini-samarbejde og yderligere udvide Hanseatic Global Terminals. Samtidig vil vi gøre vores flåde endnu mere effektiv og fortsætte med at dekarbonisere den, udtaler topchef Rolf Habben Jansen.