23948sdkhjf

Fusion skaber ny shippinggigant med 250 skibe og ammoniakambitioner

CMB.Tech opsluger tørlastrederiet Golden Ocean for at danne en tørlastgigant med 250 og verdens 21. største rederi målt på skibe

Shippingkoncernen CMB.Tech og tørlastkæmpen Golden Ocean har nu deres aftale på plads om at fusionere. 

Det skriver parterne i en pressemeddelelse

Nyheden om aftalen kommer blot syv uger efter, at CMB. Tech i marts for 1,2 mia. dollar købte den norske storreder John Fredriksens ejerandel på 40,8 pct. af Golden Ocean, der ejer og opererer 90 tørlastskibe med hovedvægt på capesize- og panamax-klasserne. 

Fusionen vil skabe en af ​​de største diversificerede maritime koncerner i verden med over 250 skibe fordelt på fem segmenter. 

Ifølge shippingavisen TradeWinds vil fusionen skabe verdens 21. største skibsreder med en flåde, som af VesselsValue værdisættes til brutto 5,56 mia. dollar (36,5 mia. kr.) inklusive nybygninger.

- Værdien (netto, red.) af ​​vores flåde vil nå op på mere end 11 mia. dollar (72 mia. kr.), og sammen med øget likviditet i vores aktier, vil vi have al den nødvendige ildkraft til at forsætte flådeinvesteringerne og gribe nye muligheder, udtaler CMB. Tech's administrerende direktør, Alexander Saverys. 

Om CMB.Techs flåde

  • CMB.Tech er et diversificeret maritimt selskab med aktiviteter i flere segmenter.
  • Ud over tørlastskibe ejer og opererer CMB.Tech også tankskibe – både råolietankskibe (VLCC og Suezmax), produkt- og kemikalietankskibe – containerskibe og offshoreskibe til vindindustrien.
  • Med opkøbet af Golden Ocean får CMB.Tech adgang til en af verdens største og mest moderne tørlastflåder af særligt capesize- og newcastlemax-skibe.

Satser på ammoniak og brint

Rederiet fra Belgien som er kontrolleret af shippingfamilien Saverys arbejder hen imod en brint- og ammoniakdrevet flåde – bekræfter Alexander Saverys igen efter Net Zero-aftalen, som verdens flagstater før påske indgik i Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) til endelig vedtagelse i efteråret 2025.

- Vores fokus på dekarbonisering er begyndt at udmønte sig i meningsfulde, langsigtede kontrakter, som de nylige IMO-beslutninger om begrænsning af skibsfartens drivhusgasemissioner giver os endnu mere vind - og ammoniak – i sejlene til, siger CMB.Tech-direktøren. 

Fusionen mellem de to rederiselskaber kommer ikke som nogen overraskelse, efter at C

CMB.Tech vil udstede næsten 96 mio. aktier for at cementere handlen, hvilket giver dets eksisterende aktionærer kontrol over 67 pct. af det fusionerede selskab foruden egne aktier.

Skibe for over 36 mia. kr. 

Golden Oceans konstituerede administrerende direktør og finansdirektør Peder Simonsen siger i pressemeddelelsen, at Golden Ocean med handlen bliver en del af en mere diversificeret shippingkoncern.

Han kalder de to rederiers flåder af tørlastskibe for ”meget komplementære” i forhold til at skabe en af de største og mest moderne tørlastflåder i verden med bl.a. 87 moderne capesize- og newcastlemax-skibe med ”gunstige, langsigtede udsigter”.

Golden Ocean vil blive afnoteret på børserne i Oslo og New York og vil derefter eje 33 pct. af det større CMB.Tech.

Aftalen er godkendt af begge bestyrelser, men er fortsat underlagt "sædvanlige betingelser".

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125