Rederier mister troen på hydrogen

I Norge har rederierne har tilsyneladende i nogen grad mistet troen på hydrogen og ammoniak som drivmiddel til skibe - trods rundhåndet finansiel støtte fra den offentlige innovationsfond, Enova.
En fjerdedel af de projekter, der modtog støtte til hydrogenskibe fra Enova, har således måttet annullere deres planer, hvilket viser de udfordringer, industrien står overfor.
Det skriver Teknisk Ukeblad.
Ifølge det norske Rederiforbundets seneste rapport rangeres hydrogen nu næstlavest blandt alternative brændstoffer hos rederierne.
Dette er i skarp kontrast til 2021, hvor det blev set som særdeles lovende.
Hydrogen og ammoniak har været betragtet som en lovende løsning til at reducere CO2-udledninger fra skibsfarten. Begge brændstoffer kan produceres ved hjælp af vedvarende energikilder, hvilket gør dem attraktive i kampen mod klimaforandringer.
Men en række praktiske udfordringer er tilsyneladende kommet i vejen for rederierne.
En af de største udfordringer ved hydrogen synes således at være de tekniske og sikkerhedsmæssige aspekter.
Hydrogen er let og eksplosivt, hvilket kræver avancerede teknologier og strenge sikkerhedsforanstaltninger. Infrastrukturen til produktion, opbevaring og distribution er endnu ikke tilstrækkeligt udviklet.
Ammoniak, til gengæld, er lettere at håndtere og har en højere energitæthed end hydrogen, men er dog som bekendt giftig og kræver specielle forholdsregler. Der er stadig teknologiske udfordringer ved at bruge ammoniak som brændstof i skibsmotorer.
Enova har investeret betydelige midler i udviklingen af hydrogen- og ammoniakbaserede teknologier.
Rederiforbundets rapport fremhæver, at rederierne ser mod andre alternative brændstoffer som biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer, der kan produceres ved hjælp af CO2-opsamling og vedvarende energi. Disse brændstoffer anses for at være mere modne teknologier og har allerede en vis infrastruktur på plads.