23948sdkhjf

Ny super jack-up i hus: Er klargjort til grøn metanol og energigenbrug

Cadeler har modtaget sit andet næste generations havvindinstallationsfartøj, P-klassefartøjet 'Wind Pace', der straks indsættes på et amerikansk havvindprojekt

Oven på Cadelers årsregnskab for 2024 onsdag er verdens største havvindrederi på banen igen:

Rederiets seneste nybygning, P-klassefartøjet 'Wind Pace', er nu leveret fra Cosco Shipping Heavy Industry værftet i Qidong, Kina.

Det oplyser Cadedler i en pressemeddelelse

'Wind Pace' er søsterfartøj til 'Wind Peak', som rederiet modtog i august, og er de to største installationsfartøjer i Cadeler-flåden. 

Klar til fremtidens gigantvindmøller

Begge skibe er specifikt designet til at installere næste generations enorme havvindmøller i stadig mere komplekse havvindmølleprojekter under de mest udfordrende miljøer. 

- P-klasse fartøjerne sætter en ny standard inden for havvindinstallationsteknologi. Med avancerede krankapacitet, højere transiteffektivitet og reduceret energiintensitet sætter de nye standarder for effektivitet. Det har vores første P-klassefartøj, 'Wind Peak' allerede demonstreret, siden hun blev leveret sidste år, siger Mikkel Gleerup, adm. direktør for Cadeler.

Cadelers P-klasse fartøjer

  • Har dæksarealer på 5.600 kvm., en lastekapacitet på over 17.600 ton og hovedkraner, som kan løfte 2.600 ton ved 47 meter.
  • Har hver plads til op til 130 besætningsmedlemmer og installationsteknikere
  • Kan transportere og installere op til syv komplette 15 megawatt (MW) møllesæt pr. last eller fem 20+ MW møller
  • Et avanceret hybridkraftsystem og en cybersikker operationel infrastruktur sikrer høj effektivitet og øget sikkerhed
  • Et resultat af et tæt samarbejde mellem Cadeler og nøglepartnere som Cosco, GustoMSC, NOV, Kongsberg, Huisman og MAN Energy.

Kilde: Cadeler

I aktion på amerikansk vindprojekt

Han glæder sig over, at leveringen fra værftet er sket til tiden og inden for budgettet som det syvende fartøj i Cadelers hastigt voksende flåde af store jack-ups til kunder i den globale havvindindustri. 

Og allerede fra april 2025 er 'Wind Pace' klar til at gå på kontrakt resten af året på Cadelers andet amerikanske installationsprojekt. Søsteren 'Wind Peak' er netop blevet indsat på dets første installationsprojekt, Sofia Offshore Wind Farm, ud for Yorkshire i Storbritannien. 

Ifølge Mikkel Gleerup vil 'Wind Pace' og 'Wind Peak' få en nøglerolle i den hastige udrulning af global havvind, som er planlagt de kommende år. 

- Cadeler har altid søgt nye måder at levere bedre løsninger til kunderne, samtidig med at vi er bevidste om det stigende behov for bæredygtighed i vores industri. P-klasse fartøjerne er et eksempel på den forpligtelse med et design, der er forberedt til fremtidig dual-fuel grøn-metanol drift og et elektrisk system, der opfanger og lagrer overskydende energi til genbrug, siger Mikkel Gleerup. 

Pr. 26. marts har Cadeler en aktiv flåde af syv installationsfartøjer fordelt på de to P-klassefartøjer, foruden O-klassefartøjerne 'Wind Orca' og 'Wind Osprey' samt S-klassefartøjet 'Wind Scylla' , M-klassefartøjet 'Wind Maker' (leveret i januar 2025) og Z-klassefartøjet 'Wind Zaratan'.

Cadedeler har fire nybygningsordrer til en samlet værdi af over 16 mia. kr. på vej fra værfterne Hanwha Ocean Shipyard i Korea og Cosco Shipping Heavy Industry værftet i Kina.  

Der er tale om tre A-klassefartøjer og endnu et M-klassefartøjer til levering mellem 2025 og første halvår 2027. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079