23948sdkhjf

De svenske ”lejdeskibe” – og hvordan skibsreder Gunnar Carlsson, Transatlantic, fik M/S ”Gullmaren” sikkert gennem minefeltet

Sverige var neutralt under 2. Verdenskrig, men det betød ikke, at svenske skibe bare kunne sejle sikkert til og fra Sverige. Ikke blot var de lige så sårbare overfor søminerne som andre skibe, men hverken englænderne eller tyskerne tillod dem uhindret sejlads
Skibsreder Gunnar Carlsson var i en meget ung alder blevet øverste leder i Rederiaktiebolaget Transatlantic. 

Stifteren kaptajn W.R. Lundgren døde kun 58 gammel, men han havde ansat Gunnar Carlsson på prøve, da denne kun var 17 år. I 1904 startede rederiet Skandinaviens første linjefart på Sydafrika, og det varede helt til 1987, hvor sanktion...
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093