23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

De svenske ”lejdeskibe” – og hvordan skibsreder Gunnar Carlsson, Transatlantic, fik M/S ”Gullmaren” sikkert gennem minefeltet

Sverige var neutralt under 2. Verdenskrig, men det betød ikke, at svenske skibe bare kunne sejle sikkert til og fra Sverige. Ikke blot var de lige så sårbare overfor søminerne som andre skibe, men hverken englænderne eller tyskerne tillod dem uhindret sejlads

Skibsreder Gunnar Carlsson var i en meget ung alder blevet øverste leder i Rederiaktiebolaget Transatlantic. 

Stifteren kaptajn W.R. Lundgren døde kun 58 gammel, men han havde ansat Gunnar Carlsson på prøve, da denne kun var 17 år. I 1904 startede rederiet Skandinaviens første linjefart på Sydafrika, og det varede helt til 1987, hvor sanktionerne gjorde det umuligt. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.167