Minus 162 grader i Dubai: Fredericias bunkerkæmpe er først med LNG i Mellemøsten

På ti år er antallet af LNG-drevne handelsskibe øget fra 62 til 613 skibe, med yderligere 600+ nybygninger på vej fra værfterne.
- Alligevel er det tankevækkende, hvor lidt der rent faktisk tales om LNG som skibsbrændstof, siger Casper Borgen, trading director i Mellemøsten og Vestafrika for Monjasa.
Monjasa har netop markeret sig som frontløber i regionen ved at levere den første LNG-bunkring i hele Mellemøsten. På kontoret i Jumeirah Lake Towers fortæller Casper Borgen om beslutningen:
- Vi er gået tidligt ind, fordi vi ønsker at være med til at bygge markedet op. Vores nuværende kunder – blandt de største skibsejere i verden – satser massivt på LNG og har allerede de største LNG-flåder, fortæller Casper Borgen.
Vores nuværende kunder er blandt de største skibsejere i verden og satser massivt på LNG og har allerede de største LNG-flåder Casper Borgen, trading director for Mellemøsten og Afrika, Monjasa
I modsætning til havnene i Rotterdam og Singapore, hvor LNG længe har været en etableret vare, har Monjasa valgt at fokusere på markeder lige uden for de største shippinghubs.
Den strategi har gjort Monjasa til den førende bunkerleverandør på vestsiden af Den Arabiske Halvø.
Med sin placering i Dubai betjener Monjasa verdens største skibe – bl.a. containerskibe, bilskibe og krydstogtskibe på over 60.000 dwt. – der passerer mellem Asien og Europa. Mange af selskabets storkunder er allerede blandt dem, der fører an med LNG-skibe.

Monjasa
- En af verdens ti største leverandører af bunkers
- Leverede i 2023 6,5 mio. ton skibsbrændstof (konventionel bunker og biofuel)
- Opererer en flåde af 35 tankskibe - heraf 17 ejede skibe
- Over 600 medarbejdere
- Hovedkontor i Fredericia, og 13 internationale kontorer fra Panama til Shanghai
- Nøgletal for 2023: Omsætning 30 mia. kr. Nettoresultat 751 mio. kr. Egenkapital, 2,8 mia. kr. (2023)
- Jeg forventer ikke mange nye kunder i starten, men vi vil uden tvivl øge forretningen med vores eksisterende kunder, siger Casper Borgen.
I Mellemøsten er det afgørende at vælge sine leverandører med omhu på grund af komplekse sanktionsregler. Monjasa samarbejder derfor med store, velrenommerede aktører.
- Vores position i regionen gør os unikt placeret til at imødekomme den stigende efterspørgsel efter LNG-bunkring, samtidig med at vi sikrer høj compliance og pålidelighed, afslutter Casper Borgen.
I januar leverede Monjasa 3.000 kubikmeter LNG til krydstogtskibet ’Costa Smeralda’ fra cruiseterminalen i Dubai. Leverancen blev udført med LNG-tankeren ’Green Zeebrugge’, der har en kapacitet på 5.000 kubikmeter. Lørdag den 25. januar gentages leverancen.
LNG-forretningen støttes af en strategisk logistikopsætning med 'Green Zeebrugge' og den 136.000 kubikmeters flydende LNG-lagerenhed (Floating Storage Unit, FSU) ’Shandong Juniper’.
FSU’en er chartret i ni måneder fra energigiganten Adnoc.
- Vores nuværende set-up matcher behovene i regionens store havne, forklarer Casper Borgen.
Er ikke et overgangs-brændstof
Mens biobrændstoffer som dem, Monjasa leverer i både Mellemøsten og Mellemamerika, betragtes som overgangsløsninger, så anser den danske bunkerleverandør LNG for at være et af skibsfartens langsigtede nye bunkerløsninger, siger Casper Borgen.
- I begyndelsen er det fossilt LNG, der dominerer, men vi ser allerede tendenser til bio-LNG. På længere sigt vil også grøn LNG, produceret med vedvarende energi, blive efterspurgt i takt med strammere klimakrav fra EU og IMO, vurderer Casper Borgen.
Selvom prisen på LNG lige nu er ekstra høj og sammenlignelig med prisen på gasolie, er mulighederne i bio-LNG og E-LNG en interessant og langsigtet investering i skibsfartens energiomstilling.
LNG kræver en mere kompleks håndtering end traditionel bunker på grund af sin temperatur på minus 162 grader Celsius og behovet for særlige skibe, tanke og andet specialudstyr.
- Til gengæld er kravene til kvalitetssikring enklere. Rederierne ønsker et metanindhold på over 80 pct., og det kan let dokumenteres digitalt, forklarer Casper Borgen.
