23948sdkhjf

DFDS spiller ufrivillig rolle i spansk udbuds-intermezzo

En underlig sag udspiller sig omkring en havn ved Gibraltarstrædet, hvor DFDS uforvarende indtager en af hovedrollerne

DFDS er ufrivilligt havnet i en underlig sag om et udbud af brugen af Tarifa havn i Spanien.

DFDS har budt ind på opgaven i regi af det nyligt opkøbte rederi FRS Iberia Maroc, men nu har en konkurrerende virksomhed erklæret sig selv som vinder af udbuddet.

Problemet er - i følge DFDS - at udbuddet ikke er afgjort endnu.

I følge mediet Ferryshippingnews.com er det det spanske færgeselskab Baleària, der for en uge siden meldte ud i en pressemeddelelse, at de havde fået tildelt driften af ruten Tarifa-Tangier Ville. 

Ifølge mediet inkluderede deres bud konstruktionen af to batteridrevne hurtigfærger med en kapacitet på 800 passagerer samt samt elektrificering af havne og batteriopladningssystemer. Fartøjerne skulle bygges af Astilleros Armon i Gijón, og konstruktionen forventedes at tage to et halvt år.

Aftalen skulle efter sigende beløbe sig til 135 mio. euro svarende til lidt over én mia. danske kroner. 

Men nu råber DFDS vagt i gevær. Baleária har uretmæssigt udråbt sig selv som vinder, lyder det.

- Vi anser denne handling for at være respektløs både over for havnemyndigheden, der er ansvarlig for at overvåge processen, og over for de potentielt berørte medarbejdere, som fortjener en gennemsigtig og juridisk korrekt afslutning på dette udbud, lyder det i en pressemeddelelse fra DFDS og FRS Iberia Maroc.

Desuden tilføjer at rederiet, at konkurrentens udbud ikke lever op til virkeligheden. 

- Det pågældende rederi har indgivet et tilbud, som de betragter som "uforsvarligt og baseret på urealistiske fremskrivninger og fiktive minimumstrafikniveauer, der tydeligvis ikke kan opnås, lyder det.

Har respekteret betingelserne

I følge DFDS stod de godt til udbuddet blandt andet på grund af en tildelt score. 

- Det bør bemærkes, at rederiet FRS Iberia Maroc / DFDS har opnået den højeste score i det tekniske forslag, og er den eneste deltager, der fuldt ud har respekteret betingelserne i specifikationerne og præsenteret en realistisk og gennemførlig plan for minimumstrafik, fortsætter selskabet.

Situationen understreger de komplekse udfordringer, som rederier og havnemyndigheder står over for i forbindelse med koncessioner og havneoperationer, lyder det fra DFDS.

DFDS sender nu en opfordring højere op i systemet i håbet om at få klarhed over situationen. 

- FRS Iberia Maroc / DFDS opfordrer havnemyndigheden til at gennemgå den tekniske score tildelt forslag baseret på urealistiske projekter, sikre at tildelingen sker i overensstemmelse med specifikationerne, og garantere en transparent og upartisk proces, lyder det.

Baleária har indtil videre forholdt sig tavse i sagen.

Søfart forsøger at få en kommentar fra DFDS.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078