23948sdkhjf

Sovcomflot udfordrer vestlige sanktioner med omflagning af skibe

Med navneskift og omregistrering håber det toneangivende russiske tankrederi at kunne sejle olielaster direkte fra russiske terminaler og til kunder i Asien

For første gang siden vestlige sanktioner blev indført, har to tankskibe fra det russiske rederi Sovcomflot lastet olie ved terminaler i Ruslands Østersøhavne. 

Det skriver TradeWinds

Dette skridt markerer en direkte udfordring af de sanktioner, som europæiske myndigheder har pålagt rederiet og dets skibe, og viser rederiets ihærdige forsøg på at finde alternative ruter og metoder til at fortsætte deres operationer trods de internationale sanktioner.

Det ene skib, et tankskib på 115.831 dwt kendt som 'Liberty', bygget i 2007, har gennemgået en række ændringer for at kunne navigere uden om sanktionerne. 

Før det lastede olie ved Primorsk-terminalen, ændredes skibets navn, det skiftede ejer og omflagede til Barbados. 

Med disse ændringer håber rederiet at have fundet en strategi til at skjule skibets oprindelse og ejerskab, hvilket gør det muligt at fortsætte handel, især med fokus på levering af olielaster til asiatiske markeder. 

Ifølge flere kilder, som TradeWinds har talt med, bliver skridtet opfattet som en direkte test af effektiviteten af de vestlige sanktioner samt landenes evne til at håndhæve dem.

Ifølge skibsdatabaser er Sovcomflot-skibenes handlinger et klart tegn på, at sanktionerne har skabt et komplekst spil som i katten efter musen, hvor de russiske rederier forsøger at undslippe fokus fra de vestlige landes myndigheder. 

Når skibene afsejler terminalerne bliver det helt store spørgsmål, hvem der i givet fald vil aftage deres olielast og herefter venter svaret på det helt store spørgsmål: Vil myndighederne i de vestlige lande sætte handling bag ordene og indføre sanktioner mod de virksomheder - eller stater - der aftager olielasten. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141