Dieselmotorer er fortsat det foretrukne i markedet
Der er i de seneste to år kommet meget stor fokus på motorer, der kører på grønne brændstoffer. Men den praktiske virkelighed er anderledes.
”Vi taler jo alle i branchen meget om metanol, ammoniak, hydrogen - alle de grønne brændstoffer. Med Cummins i ryggen har vi det produkt klar, som markedet ønsker. Ønsker markedet en metanolmotor, så har Cummins den klar. Markedet spørger på det, men der er ikke rigtig nogen, der efterspørger det i praksis. Vi er jo ikke der, hvor vi kan sige, at alt bare kan blive metanol, brint eller ammoniak fra i morgen. Derfor synes jeg, at man skal se på, hvad dieselløsningerne kan tilbyde, og der er jo sket rigtig meget i forhold til miljøhensyn,” siger Preben Vogt, Chief Operating Officer og Vice President i Granly Diesel A/S, der er eneforhandler af Cummins dieselmotorer i Danmark, Grønland og Færøerne.
Vi er jo ikke der, hvor vi kan sige, at alt bare kan blive metanol, brint eller ammoniak fra i morgen. Derfor synes jeg, at man skal se på hvad dieselløsningerne kan tilbyde, og der er jo sket rigtig meget i forhold til miljøhensyn. Preben Vogt, Chief Operating Officer og Vice President i Granly Diesel A/S
Cummins dieselmotorer med lav CO2-udledning
Cummins leverer bl.a. dieselmotorer med partikelfilter og Stage 5-løsninger, hvor røggassen renses fuldstændigt med SCR-teknologi. Dette kan kombineres med HVO brændstof, der reducerer brændstoffets CO2-udledning med 90 procent.
”Næsten alle brændstofleverandører tilbyder i dag HVO brændstof, og jeg tror, at inden for den ret korte bane kommer det langt ned i pris, fordi stadigt flere vil efterspørge det. Det skal også ses i forhold til den langt højere pris på de andre grønne brændstoffer - samt at grå metanol ikke reducerer CO2 særligt, og sort metanol giver et endnu større CO2-aftryk på en liter metanol end en liter diesel. Mit budskab er, at vi er nødt til at forholde os til den praktiske virkelighed, for hjulene skal holdes i gang i samfundet,” påpeger Preben Vogt.
Han understreger, at Cummins er med på alle fronter i den teknologiske udvikling af motorer, der kører på de grønne alternativer til diesel. Den store producent kommer nu med både en metanolmotor og en brintmotor, hvor der indsprøjtes henholdsvis brint og metanol oven på stemplerne. Ammoniak er ikke helt klar endnu, men det forventer Preben Vogt kommer til at foregå i de store medium-speed motorer. Derudover leverer Cummins også brændselsceller, der via elektrolyse omdanner brint til strøm med vand og O2 som restprodukter.
Belgisk transportfirma laver egen brint
Markedet er dog ikke klar endnu for alvor til grønne brændstoffer, og det hænger også sammen med energiinfrastrukturen - man køber ikke bare lige brint eller metanol på gaden, forklarer Preben Vogt.
”Men det er en utroligt spændende tid, og der er mange interessante projekter i gang. Cummins har fx lavet et projekt i Belgien sammen med et transportselskab. Cummins leverer her elektrolyse anlæg, der laver brint ud fra solceller og vindmøller, som virksomheden selv har sat op. Transportselskabet laver dermed deres egen brint, som de kører på 900 bars flasker, der sættes på 3-aksel trailere - dvs. mobile tankstationer, som de kører rundt til forskellige lokationer. De har lavet lastbiler, der kører på 5-6 flasker brint, og når de er tomme, kører de efterfølgende på diesel. Det er altså et fragtfirma, der laver deres eget brændstof, og om et års tid, vil vi kunne se, om det er et rentabelt projekt,” siger Preben Vogt.
Om Granly Diesel A/S
Granly Diesel A/S er en salgs- og servicevirksomhed. Vi er den eneste distributør til Danmark, Grønland og Færøerne af Cummins dieselmotorer, der opfylder alle emissionskrav og leveres i størrelser fra 20 HK til 4.000 HK. Granly Diesel servicerer både onshore og offshore kunder med installation og vedligeholdelse af dieselmotorer.
Kilde: Granly Diesel A/S