23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kæmpe kursfald for maritime aktier

Japanske og sydkoreanske rederier taber milliarder på en enkelt - dårlig - børsdag. Herhjemme formåede A.P. Møller-Mærsk at ride stormen af 

I en dramatisk vending på de globale finansmarkeder oplevede aktiekurserne for globale rederier og værftsgrupper et historisk fald, der resulterede i betydelige tab for branchens førende aktører. 

På en enkelt handelsdag blev mindst seks prominente rederier og værfter ramt af et markant fald i markedsværdi, hvor hver især mistede over 1 milliard dollar. 

Det skriver Tradewinds. 

Blandt de mest påvirkede var det japanske rederi-konglomerat bestående af Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha (NYK) og Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), som alle oplevede en markant nedgang i deres aktieværdi. 

Ligeledes blev de to førende sydkoreanske rederier hårdt ramt af denne uventede økonomiske storm.

Aktieturbolensen påvirkede også en del af kapitalfonde, der investerer målrettet i shipping. Det gjaldt f.eks. for SonicShares Global Shipping ETF, en børsnoteret fond baseret i New York, som opretholder en omfattende portefølje af nøgleaktier inden for global skibsfart.  

Fondens værdi faldt med 5% til 31,26 dollar pr. aktie i løbet af mandag, hvilket afspejler den bredere usikkerhed og de negative sentiment, der prægede markedet.

Herhjemme blev A.P. Møller-Mærsk også ramt af shipping-nedturen, dog i langt mindre grad end andre sammenlignelige aktier, og i løbet af mandagen rettede aktiekursen sig markant op.  

På en mandag, hvor de tonangivende danske aktier kunne notere markante fald, lå Mærsk-aktien rent faktisk i top, hvor A-aktien ligefrem steg med 0,1 pct. til 10.610 kr., og B-aktien falder 0,3 pct. til 10.810 kr.

- Jeg er faktisk lidt overrasket over, at Mærsk klarer det godt. De asiatiske rederiaktier faldt tungt mandag – og det er svært at sige, hvorfor Mærsk ikke trækkes mere ned, udtaler Mads Zink, chefstrateg i Danske Bank til MarketWire. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189