Den svenske rederigigant Stena Line barsler med nyt hybridfartøj.
Kølen blev lagt ved en officiel ceremoni 28. juli, hvor af byggeriet 'Stena Futura', som skibet skal hedde, officielt blev sat i gang.
Skibet bliver bygget på China Merchants Jinling Shipyard i Weihai i Kina.
'Stena Futura' er det første af to såkaldte NewMax hybridfartøjer til Stena Line, der skal hjælpe rederiet med den grønne omstilling af flåden.
Begge NewMax-fartøjer bliver bygget, så de kan drives hybridt på batteri og metanol.
Desuden indbygges der mulighed for at tage landstrøm om bord, når skibet ligger til kaj, oplyser Stena Line.
- Investeringer i nye skibe, der kan drives af alternative brændstoffer såvel som elektricitet, er en vigtig del af vores strategi, der tager os i retning af brugen af bæredygtige brændstoffer, siger Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line.
Opruster i Irland
Stena Line forventer, at begge fartøjer er i drift i løbet af 2025. De skal begge indsættes på ruten Belfast-Heysham og øger dermed rederiets kapacitet over Det Irske Hav betragteligt.
Stena Line har fire ruter over Det Irske Hav.
Køllægningen af Stena Lines næste hybridfartøj forventes at ske i efteråret. Samtidig bliver navnet til det skib også offentliggjort.