23948sdkhjf

Gælden skrumper: Havn leverer bedre regnskab end ventet

Hirtshals Havn har lagt ekstra millioner til bundlinjen

Halvanden millioner kroner mere på kistebunden end budgetteret.

Det er de glade realiteter på Hirtshals Havn, der onsdag har fremlagt årsregnskab for 2023.

Ledelsen havde på forhånd regnet med et plus på 7,8 mio. kr., men den faktiske virkelighed beløber sig til 9,3 mio. kr. på bundlinjen. 

Samlet set er havnens omsætning for 2023 tilfredsstillende Per Holm Nørgaard, CEO ved Hirtshals Havn.

Resultatet skal ses i lyset af en omsætning på 84,2 mio. kr. Det er et mindre dyk i på 700.000 kr. sammenlignet med 2022, der endte med en rekordhøj omsætning på 84,9 mio. kr. 

Nedgangen skyldes en større ombygning af to færger hos en af havnens store kunder, der betød, at sejladsen var indstillet i knap fire måneder. For Hirtshals Havn har det betydet lavere skibsgebyr og mindre godstrafik på ruterne til Norge.

Desuden har lave norske kurs også drillet i Hirtshals, fortæller direktøren for Hirtshals Havn.

- Foruden godstrafikken har også bil- og passagertrafikken været præget af en nedgang, både på grund af færgeombygningerne, men formentlig også på grund af den lave norske kronekurs, som har afholdt nordmændene fra at rejse til Danmark i samme grad som tidligere, siger Per Holm Nørgaard, CEO ved Hirtshals Havn.

Han tilføjer:

- Vi har til gengæld oplevet en betydelig omsætningsstigning på vores vindmøller i 2023, som var det første år uden den fastprisaftale på strømmen, som blev indgået, da vindmøllerne blev sat i drift i 2020. Samlet set er havnens omsætning for 2023 tilfredsstillende, siger Per Holm Nørgaard, CEO ved Hirtshals Havn.

Hirtshals Havns i 2023

  • I 2023 passerede 126.000 lastbiler, 721.000 personbiler og knap 2,2 mio. passagerer igennem havnen. 
  • Der blev landet fisk til en værdi af 350 mio. kr.,
  • den håndterede godsmængde var på 1,67 mio. tons. 

Kilde: Hirtshals Havn

Gælden skrumper

Men de mange millioner i Hirtshals Havn lander et tørt sted.

Havnen har stadig stor gæld, om end den skrumper i modsætning til andre nordjyske havne.

En opgørelse fra april viser således, at Hirtshals Havn i perioden 2009-2022 har foretaget investeringer for i alt 358 mio. kroner. 

Opgørelsen viser dog også, at havnen i samme periode har afviklet mere gæld, end den har optaget:

Den optagede gæld beløber sig til 175 mio. kr., mens der er afviklet gæld for 200 mio. kroner.

I 2028 regner havnens ledelse med, at gælden er halveret, lød det fra Per Holm Nørgaard i april. 

- Vores nuværende gæld på ca. 160 mio. kr. bliver reduceret til ca. 80 mio. kr. i løbet af 2028 – altså halverer vi vores gæld på fem år ved at afdrage 80 mio. kr. ud af vores løbende drift. Det er en udvikling, som vi er meget tilfredse med, siger Per Holm Nørgaard.

CO2 eventyr

2023 har desuden været præget af havnens forberedelser til havneudvidelsen, som skal resultere i en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin. 

Projektet blev sendt i udbud i januar i år, og senest i efteråret forventer havnens ledelse at kunne indstille det endelige tilbud til godkendelse hos Hjørring Byråd.

Med projektet forbedres besejlingsforholdene markant, og det vil gøre det muligt at anløbe Hirtshals Havn med større skibe og i hårdere vejr end i dag.

Havneudvidelsen omfatter også etableringen af yderligere opmarch- og erhvervsarealer, der blandt andet skal gøre plads til nye, grønne energiprojekter som fx Nordeuropas største CO2-hub i netop Hirtshals. 

Greenport Scandinavia (et netværk af virksomheder inden for CO2-im- og eksport, red.) er rykket et skridt nærmere en realisering med en støtte på 109 mio. kr. fra EU-fonden Fonden for Retfærdig Omstilling, som projektet fik tilkendegivelse om i december 2023. 

Dertil kommer en egen-investering på 156 mio. kr. fra projektets partnere.

- Arbejdet med udvidelsen af havnen fortsætter med uformindsket styrke i 2024, som blev skudt i gang i januar med et EU-udbud for anlægsarbejdet af Nordhavnen. Med de forbedrede faciliteter på havnen skaber vi det bedste grundlag for transportløsninger, der både klimamæssigt og økonomisk er endnu bedre end i dag, siger Per Holm Nørgaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125