23948sdkhjf

Klima står øverst på Korsør Havns dagsordener

Korsør Havn har taget mileskridt mod grøn omstilling og forventer CO2-neutral drift om et til to år. Havnen har investeret i landstrømsanlæg og batteribackup med grøn strøm for at geare sig til infrastruktur drevet af el.

Den grønne bølge har ramt Korsør Havn, der har investeret i landstrømsanlæg med vindmøllestrøm og er ved at supplere med en batteribackup-løsning som store skridt i sin grønne omstilling.

”Vores brancheorganisation Danske Havne vurderer, at vi er længere fremme i vores grønne omstilling end andre og større havne, der ellers har flere muskler at spille med. I dag er miljø og klima afgørende faktorer i alle tiltag og beslutninger, vi træffer, også selv om de grønne løsninger som regel har en lidt anden pris. For eksempel i vores indkøb. Vi har købt arbejdsbiler, som er på el. Skal vi have gravet kabler ned, er miljø prioriteret højt i udbuddet,” fortæller direktør for Korsør Havn, Jimmi Jørgensen.

Miljø og klima afgørende faktorer i alle tiltag og beslutninger, vi træffer, også selv om de grønne løsninger som regel har en lidt anden pris. Jimmi Jørgensen, direktør, Korsør Havn

På havnen kan skibe aflevere affald til genbrug sorteret i de gængse fraktioner. Andelen af affald, der genbruges, er øget betragteligt. Dog er det især energifaciliteter, at Korsør Havn har sat turbo på.

”Ser vi lidt længere frem, taber de havne og andre virksomheder, der ikke tager den grønne dagsorden alvorligt. Derfor har vi de senere år løbende investeret i grønne tiltag. Energi er en af de vigtigste ydelser fra os til skibene, så vi har haft særligt fokus på at etablere energianlæg med el til transport,” fortæller Jimmi Jørgensen.

For to år siden indviede havnen et landstrømsanlæg til syv millioner kroner, så havnen nu leverer garanteret grøn vindmøllestrøm til skibe, der har behov for at tanke op. Desuden er havnen i færd med at etablere en batteribackup, som kan lagre op til 1 MW el fra solceller på pakhustagene eller indkøbt fra nettet, når strøm er i overskud og billig.

”Vi ligger ved dybvandsrute T i Storebælt og tæt på motorvej E20. Vi spiller en væsentlig rolle i søtransporten, fordi vi er tæt på slutdestinationen, som ofte er København 100 kilometer mod øst. El-lastbiler kan på sigt lade op med grøn strøm til turen til København. Batteriet kan opskaleres, som behovet ændrer sig. Vi forventer, at coastere og andre mindre kystnære skibe med en rækkevidde på 200-300 sømil i nær fremtid vil sejle på strøm lagret i opladelige containere, som er ved at blive udviklet i Norge,” siger Jimmi Jørgensen.

Udover at give god mening for klimaet giver investeringerne i grøn energi altså god mening for havnens kunder, der kan få deres nødvendige grønne energi, og for Korsør Havn, der opnår god forretning og pæne tal til klimaregnskabet ud af sine grønne investeringer.

”Vi vil være en grøn havn og forventer, at genbrug af affald, køretøjer på el, landstrømsanlægget og nu batteribackupen gør, at havnen har CO2-neutral drift om et eller to år,” siger Jimmi Jørgensen.

FAKTA

Landstrømsanlægget kostede 7 mio. kr. og batteribackuppen koster i alt 12 mio. kr. Projekterne er medfinansieret af EU via Interreg-programmerne. 

Korsør Havn vil af hensyn til sine kunder gerne udvide, men har ikke plads, da boligkvarterer støder op til havnen. Derfor er havnen i dialog med sine ejere, Slagelse Byråd, om andre muligheder. I tankerne er den gamle færgehavn i Halsskov nord for Korsør og havnen på halvøen Stigsnæs syd for Korsør.

Her ligger det lukkede kraftværk Stigsnæsværket og et tidligere raffinaderi med stærk energiinfrastruktur, som Korsør Havn ser muligheder for blandt andet at producere Power-to-X, vindmøllestrøm og e-metanol i. Gerne i joint ventures med private energivirksomheder.

Kilde: Korsør Havn

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063