23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rusland og Kina vil drive helårs containerrute via Nordøstpassagen

Ruslands atomenergiagentur og et kinesisk rederi vil skrue op for containertrafikken på en ny arktisk helårs containerrute i ishavet, der skal håndtere tre million teu årligt

Rusland gør nu alvor af, at landets transportministerium sidste år erklærede, at landet inden 2025 vil sikre helårspassage for containerskibe via den arktiske Northern Sea Route, eller Nordøstpassagen. 

Det sker med et opsigtsvækkende joint venture mellem det russiske atomagentur, Rosatom, og det kinesiske containerrederi, Hainan Yangpu NewNew Shipping, om en ny containerrute mellem landene via ishavet. 

Det skriver Tradewinds og fremgår af en meddelelse fra Rosatom.

De to partnere vil både designe og bygge fem isklasse containerskibe og arbejde sammen om den fælles drift af den nye nordlige continerfragtrute.

Rosatom har på vegne af den russiske stat ansvar for passagen i ishavet og er derfor sat i spidsen for udviklingen af ruten i Arktis, der har stor strategisk betydning efter Ruslands invasion af Ukraine og EU's sanktioner mod russisk olie og andre varer. 

- Vores hovedopgave er at bygge op til fem arktiske fartøjer, der gør det muligt for os at operere på Northern Sea Route hele året rundt, siger Vladimir Panov, særlig repræsentant for arktisk udvikling hos Rosatom. 

NSR er en kortere og hurtigere rute mellem Rusland og Asien end den gængse containerrute via Europa, Suezkanalen og det geopolitisk urolige Mellemøsten. 

Mens sejlruten fra Rotterdam til Tokyo via Suezkanalen er ca. 20.000 km., er turen nordøst over i Arktis kun 13.000 km, skriver Tradewinds. 

- Den arktiske rute er virkelig en vigtig strategisk transportløsning for international handel mellem Kina og Rusland, sagde Fan Yuxin, formand for Hainan Yangpu NewNew Shipping, på St. Petersburg International Economic Forum i denne uge.

Parterne er klar til at investere penge i infrastrukturen langs den 5.600 km lange rute fra indgangen til Novaya Zemlya-strædet i vest, langs den arktiske kyst over Sibirien til Cape Zhelaniya ved Beringstrædet i Fjernøsten.

- Den arktiske rute er virkelig en vigtig strategisk transportløsning for international handel mellem Kina og Rusland, sagde Fan Yuxin, formand for Hainan Yangpu NewNew Shipping, på St. Petersburg International Economic Forum i denne uge.

Det pløjer penge til forbedring af infrastrukturen langs den 5.600 km lange rute, der løber fra indgangen til Novaya Zemlya-strædet i vest, langs den arktiske kyst over Sibirien til Cape Zhelaniya på Beringstrædet i Fjernøsten.

Nordøstpassagen er 1/3 mindre, nemlig omkring 13.000 km, skriver Tradewinds. 

Ruten nord om Arktis er blevet stadig mere sejlbar i takt med, at klimaforandringerne smelter havisen i området, selvom der forsat er betydelige logistiske udfordringer forbundet med en helårs containerrute i Arkis. 

Det ved man hos NewNew Shipping, der allerede sidste år gennemførte syv sejladser på ruten, og i år regner med at gennemføre i alt 12 rejser. 

Kinas og Ruslands regeringer har ifølge Rosatom nedsat et udvalg, der skal lægge planen for, hvordan containerfragten på ruten i Nordøstpassagen bedst kan øges.

De seneste par år har rusland har sendt prøveforsendelser østpå ad ruten i ishavet fra maj eller juni og frem til januar-februar, hvor isopbygningen har sat en stopper for sejladserne. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.281|instance-web02