23948sdkhjf

Ny støtteaftale skal hjælpe hurtigfærger med grøn omstilling

En pulje på knap to milliarder kroner til om­stil­lings­støt­te skal sikre blandt andet rederierne bedre muligheder for at gennemføre investeringer i grøn omstilling og ny teknologi

Nogle in­du­stri­virk­som­he­der, herunder hurtigfærger, har svært ved at gennemføre en grøn omstilling nu og her på grund af mangel på nye, grønne alternativer. 

Men det skal en ny aftale råde bod på, så blandt andet rederierne får bedre muligheder for at gennemføre nødvendige investeringer i grøn omstilling og ny teknologi.

Aftalen er indgået mellem regeringen, SF, Radikale og Konservative, og den sikrer i en omstillingsperiode knap to milliarder kroner til om­stil­lings­støt­te til de virksomheder, der er særligt CO2-tunge. De får dermed  mulighed for at foretage de omfattende investeringer, der er nødvendige for at gennemføre en grøn omstilling.

Det er godt nyt for hurtigfærger, der er særligt svære at omstille på grund af deres høje energiforbrug, og fordi der er derfor pt. ikke er tilgængelige løsninger baseret på el eller e-fuels på markedet. De skal først udvikles.

- Vi arbejder dag og nat på at omstille vores hur­tig­fær­ge­drift, som har nogle særlige teknologiske udfordringer, der bringer vores investeringer i grøn omstilling af hurtigfærgerne op i adskillige milliarder kroner. Derfor er vi meget glade for aftalen, som ser ud til at være både konkret og brugbar i forhold til at søge den hjælp, som er nødvendig for, at vi kan komme i mål med vores omstilling, siger Kristian Duurhus, administrerende direktør i Molslinjen i en pressemeddelelse fra Danske Rederier.

Teknologier skal først udvikles

For at kunne gennemføre en grøn omstilling af hurtigfærgerne er rederierne i høj grad afhængig af nye teknologier, der endnu ikke findes i tilstrækkelig grad i markedet. Derfor har rederierne i realiteten ikke mulighed for at skifte væk fra fossile brændstoffer, inden den danske CO2-afgift for industrien træder i kraft og man bliver inkluderet i EU’s kvotesystem.

Og de manglende grønne løsninger er selvsagt en udfordring.

- Hurtigfærgerne er kritisk infrastruktur, så det er en rigtig god nyhed, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget med denne aftale tager højde for de særlige udfordringer, som rederierne står overfor. En over­gangs­pe­ri­o­de, der giver rederierne mulighed for at omstille sig, er godt nyt for operatørerne af hurtigfærgerne. Det er godt for de mange passagerer. Og det er godt for den grønne omstilling. En rigtig god og pragmatisk grøn løsning hele vejen rundt, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør for Danske Rederier. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08