23948sdkhjf

Politikere vil have førerløse færger i hovedstaden

Færgen skal følge svensk eksempel

Førerløse færger der tøffer rundt i Københavns kanaler kan blive til virkelighed.

I hvert fald ønsker Venstre i Københavns Borgerrepræsentation at undersøge mulighederne for at indsætte eldrevne og førerløse færger i pendulrute i Københavns Havn. 

Førerløs teknologi kan gøre den kollektive transport mere fleksibel, grøn og omkostningseffektiv, lyder det fra Jens-Kristian Lütken, der er politisk leder for Venstre i København.

Inspirationen til de selvsejlende fartøjer er hentet fra færgen 'Estelle,' der sejler på tværs af Stockholm Havn. Der er adskillige afgange i timen og nem adgang for såvel gående som folk på cykel, i kørestol eller med barnevogn. Det er en emissionsfri færge, der sejler på el og solceller.

I Stockholm drives færgerne helt uden offentligt tilskud. Samme model ønsker vi også i København Jens-Kristian Lütken (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester.

Torsdag skal Københavns Borgerrepræsentation tage stilling til et forslag fra Venstre om at undersøge mulighederne for at etablere en lignende førerløs færgerute i Københavns Havn. Det er ønsket om at skabe fremtidens mobilitetskoncept til vands, der binder byen bedre sammen på en miljømæssig og økonomisk bæredygtig måde, lyder det.

- Det er en helt ny måde at tænke offentlig transport på. Det er en grøn løsning og samtidig utrolig fleksibelt. I Stockholm drives færgerne helt uden offentligt tilskud. Samme model ønsker vi også i København, siger Jens-Kristian Lütken (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester.

En teknisk mulighed

Og den førerløse teknologi er langt fra ny.

I over 20 år har metroen i København kørt uden togførere. Metroen kører ved hjælp af autonom teknologi, hvor de enkelte metrotog bliver styret af en computer fra et kontrolrum. Her holder en person øje med flere metrotog ad gangen.

- Det var revolutionerende og fremtidsskuende at etablere en førerløs metro. I dag er vi alle vant til at køre i metroen uden togfører. Det er teknologisk muligt at gøre det samme til vands – så hvorfor ikke undersøge mulighederne nærmere? Det håber jeg, der er opbakning til blandt de andre partier i Borgerpræsentationen, siger Jens-Kristian Lütken.

Færgen Estelle i Stockholm er førerløs, men dog hidtil ikke besætningsløs. Indtil videre er der en sejladskyndig medarbejder med ombord på alle afgange.

Københavns Kommune er på nuværende tidspunkt i gang med at undersøge mulighederne for en cykelforbindelse fra Langelinie til Refshaleøen enten som broforbindelse eller pendulfærgefart. 

Ifølge Venstre er det oplagt samtidig at undersøge muligheden for, at den pendulfærgefart bliver førerløs.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11