Rederier afventer konsekvenser af nye klimamål
De nye klimamål for EU-landene, som netop er blevet offentliggjort, vil få store konsekvenser for skibsfarten.
Det store spørgsmål er dog fortsat, hvad det helt konkret kommer til at betyde.
Sådan lyder det i en kommentar fra Danske Rederier i kølvandet på udspillet fra EU, som kan læses her.
Planen lyder, at udledningerne af drivhusgasser skal nedbringes med 90 procent senest i 2040.
I Danske Rederier er man i sagens natur særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten.
I forvejen har man i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtaget en meget ambitiøs målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050.
- Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på klimadagsordenen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Effektiv implementering
Det kræver dog ambitiøse målsætninger såvel som ambitiøs og effektiv implementering, hvis vi for alvor skal rykke i forhold til den grønne omstilling og nå målet om klimaneutralitet i 2050.
EU’s nye ambitiøse klimamål anerkender det europæiske klimaråds anbefaling, som peger på 90-95 procent reduktion sammenlignet med 1990 i 2040. Den målsætning har den danske regering som det første medlemsland støttet aktivt.
Herfra handler det om at få den flotte målsætning omsat til konkret regulering.
- Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje ambitionsniveau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global klimaregulering af skibsfarten på plads, siger Nina Porst.
I Danske Rederier håber man, at det belgiske EU-formandskab vil prioritere arbejdet med at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal være med til at gøre målet om 90 pct. til virkelighed.