Ny Femø-færges fremdrift afgøres mandag
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/57799849.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=3000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1623&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=2&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=357&accessToken=4267410f82eeedb3896654507fc7626835663b6ef87d32dccfdb4652f1ea8fa8)
På mandag skal politikerne beslutte, hvordan den ny Femø-færge skal drives fremad.
I september vedtog Lolland Byråd ellers at gå med en el-færge, men siden har nogen stillet spørgsmålstegn ved, om elektricitet var den bedste drivkraft.
Det skriver Lolland-Falsters Folketidende.
Kommunen har derfor bedt civilingeniør og konsulent Hans Otto Kristensen om at se på, hvad der bedst kan svare sig, og han konkluderer, at elmotor suppleret med metanol-generatorer til nødrift.
Det vil - i følge hans vurdering - give den bedste løsning både ud fra økonomiske, miljømæssige og forsyningssikkerhedsmæssige forhold, skriver mediet.
Mandag skal Hans Otto Kristensen præsentere sin rapport for byrådet, der herefter træffer et valg.