23948sdkhjf

Krydstogterne breder sig i København - det undrer miljøforsker

For første gang har København anløb af krydstogtskibe i alle årets 12 måneder. Miljøsociolog undrer sig

Krydstogtturismen er kommet for at blive. Og den breder sig. 

Sæsonen 2024 tegner i København sig til at blive en helårsbegivenhed i stedet til kun at være koncentreret om sommermånederne.

For første gang har hovedstaden nemlig anløb i alle årets 12 måneder, oplyser Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse.

Faktisk anløber hele 46 procent af skibene i månederne uden om juni, juli og august. 

Men krydstogternes popularitet undrer Lars Kjerulff Petersen, der forsker i miljøsociologi ved Aarhus Universitet. Især i en tid, hvor der er fokus på grøn livsstil.

- Krydstogter er i bund og grund ikke en bæredygtig rejseform, for ud over selve sejlturen på forurenende oliedrevne skibe flyver de fleste til og fra startdestinationen, så CO2-udledningen pr. person ligger i den højeste ende, når vi taler om rejser, fortæller han til Finans.

Den pointe kan man godt følge i Cruise Copenhagen, der er krydstogtdivisionen under Wonderful Copenhagen.

Men direktør Klaus Bondam siger, at rejseformen er ved at blive grønnere, især hjulpet på vej af landstrømsanlæg, der kom til Aarhus i 2023 og - efter planen - rammer hovedstaden i 2025.

- Udviklingen med landstrøm er meget vigtig i hele arbejdet med at gøre krydstogtturismen mere bæredygtig. Antallet af krydstogtskibe globalt er meget lille, kun omkring 350, og 88 procent af de nye skibe der er i ordrebøgerne på de europæiske skibsværfter og på vej ud på markedet, er parate til landstrøm, siger Klaus Bondam. 

Han fortsætter:

- Rederierne arbejder rigtig meget med at omstille skibene, eks. i form af energieffektivisering, spildevandsløsninger og omstilling til mere miljøvenlige drivmidler til skibenes motorer. Samtidig arbejder vi som destinationer med at sprede gæsterne og skubbe på i forhold til en mere bæredygtig adfærd under besøget. Og det kommer til at fylde endnu mere de kommende år, siger han.

Desuden siger han til Finans, at alle rejseformer afsætter en eller anden form for klimaftryk og nævner, at luftfarten også arbejder på at blive en grønnere rejseform.

I sommer bragte Søfart et interview med Klaus Bondam, der netop handlede om krydstogtbranchens grønne omstilling. Læs det her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125