23948sdkhjf

Danmarks krydstogthovedstad er fortsat i slæbegear

For den københavnske krydstogtindustri er der fortsat et stykke vej tilbage til jubelårene frem mod coronanedlukningen. Til gengæld er der brede smil i provinsen

Udelukkelsen af Skt. Petersborg som krydstogtdestination fortsætter med at plage København. 

Ifølge opgørelsen over forventede krydstogtanløb i København fra CMP (Copenhagen Malmo Port) er der booket 270 anløb i 2024 med forventeligt 770.000 gæster. 

Det er langt fra krydstogtfesten i 2019 - året får Covid19 - hvor København lagde kajplads til 350 krydstogtanløb og rundt regnet 1 mio. krydstogtgæster. Omkring halvdelen af de 350 københavnske anløb var samtidig såkaldte turnarounds, hvor krydstogtet begynder og slutter i København. Dermed køber gæsterne ofte også en hotelovernatning før og efter krydstogtet. 

Ifølge netværket for den danske krydstogtbranche, CruiseCopenhagen, er København fortsat mærket af, at russiske Skt. Petersborg ikke længere er trækplaster for især de store amerikanske rederiers skibe.

Til gengæld har man i København haft held med at brede anløbene ud over hele året. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. I 2024 ligger 46 pct. af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år.

- Vi har målrettet solgt København som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører, siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen.

Fremgang i provinsen

Til gengæld oplever de danske krydstogthavne uden for København igen i år fremgang og ny rekord, samlet set. Krydstogthavnene uden for hovedstaden forventer i år samlet set at få 236 anløb af krydstogtskibe med omkring 493.000 gæster. Det er næsten 100.000 gæster flere end i 2023.

- Der er stigende interesse for de danske havne rundt i landet. Det er forskellige byer, der byder på mange forskellige oplevelser. Og sammen har de en stærk synergi, hvor mange skibe besøger flere danske havne undervejs. Eksempelvis lægger omkring en tredjedel af skibene, der lægger til i København, også til i mindst én anden dansk havn. Den udvikling arbejder vi på at styrke, så vi som land får mest mulig værdi ud af skibenes besøg, siger Klaus Bondam.

Stort fokus på bæredygtig omstilling

I 2023 tog Aarhus et nyt landstrømsanlæg i brug, som krydstogtskibene kan få mere miljøvenlig energi fra, imens de ligger til i havnen. Og om et år, ved sæsonstart i 2025, følger København trop med et landstrømsanlæg.  

- Udviklingen med landstrøm er meget vigtig i hele arbejdet med at gøre krydstogtturismen mere bæredygtig. Antallet af krydstogtskibe globalt er meget lille, kun omkring 350, og 88% af de nye skibe der er i ordrebøgerne på de europæiske skibsværfter og på vej ud på markedet, er parate til landstrøm, siger Klaus Bondam og fortsætter:

- Rederierne arbejder rigtig meget med at omstille skibene, eks. i form af energieffektivisering, spildevandsløsninger og omstilling til mere miljøvenlige drivmidler til skibenes motorer. Samtidig arbejder vi som destinationer med at sprede gæsterne og skubbe på i forhold til en mere bæredygtig adfærd under besøget. Og det kommer til at fylde endnu mere de kommende år.

Netværket CruiseCopenhagen inkluderer havnene i Skagen, Aarhus, Fredericia, Sønderborg, Nyborg, Kalundborg, Hundested, Helsingør, Rønne og København. Derudover tælles anløb i Esbjerg og Aalborg med i tallene for 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081