Feeder-rederi vil indsætte metanolskibe på netværk i Skandinavien
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/98028135.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5472&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3648&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=9a50cd12b158f11654d85610aea35c2c0b0569c19d38af0ac9e6906bdf1b4ede)
Singapore-rederiet X-Press Feeders vil indsætte metanoldrevne skibe på dets ruter i Østersøen og Skandinavien, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Selskabet, der i år overtog pladsen som verdens største feeder-rederi efter danske Unifeeder, opererer en flåde på over 100 skibe. Dertil har det nu 14 dual fuel-metanolskibe i odrebogen, hver på 1.200 teu, med planlagt levering fra næste års første kvartal indtil midt-2026.
Det første af disse, ’Eco Maestro’ får sin jomfrurejse næste år og skal herefter indsættes på et feeder-netværk med base i Rotterdom og med anløb i ”havne i Skandinavien og de baltiske stater”, skriver selskabet. Det fremgår dog ikke, hvilke havne netværket omfatter.
X-press Feeders har underskrevet en kontrakt med hollandske OCI Global for en omgang biometanol til det første skibs brændstofforbrug fra og med 2024.