23948sdkhjf

Redningsskib på værft - dramatisk redningsaktion måtte have hjælp fra Søværnet

Med redningsskibet 'Morten Stage' på værft kunne redningsfolkene på Læsø ikke bugsere havaristen med deres lette redningsbåd

Onsdag eftermiddag og aften udspillede der sig et mindre drama på havet nord for Læsø, da redningsstationen omkring klokken 16 fik en melding om en kutter, der ikke kunne manøvrere i det forholdsvis hårde vejr; det blæste 18-20 m/s i vindstødene på det tidspunkt.

Desværre er redningsstationens redningsskib 'Morten Stage' på værft i Strandby, så stationen havde ikke andet end den lille åbne redningsbåd "LRB 19" at sende ud, og man måtte derfor sige nej til opgaven med at bugsere kutteren i havn, fortæller stationsleder Brian Nielsen.

Simpelthen på grund af det hårde vejr.

- Vi kan sejle i al slags vejr med båden, men når det blæser så meget, og der er så høje søer, så kan vi ikke trække en 80 tons stålkutter med den lille båd. Vi risikerer simpelthen, at agterspejlet bliver rykket af den, og vi sætter ikke hverken vores liv eller materiel på spil på den måde, siger stationsleder Brian Nielsen fra Østerby Redningsstation på Læsø.

Redningsfolk blev mellemmænd

Et af Søværnets patruljeskibe af Dianaklassen blev kaldt til assistance, men måtte opgive på grund af vejret, og et forsøg på at ankre op mislykkedes også. Vejret var så hårdt, at ankeret gik tabt og havaristen drev videre.

I den situation var gode råd ikke ligefrem på Black Friday-tilbud, fordi den hårde vind fra sydvest pressede kutteren mod nordøst, ud i Rute T. For de uindviede er Rute T motorvejen for store skibe gennem Kattegat, og når man er om bord på en trods alt mindre kutter, der driver for vinden i mørket, så er det ikke et sted, man har lyst til at være.

Men - ud af mørket og bølgerne dukkede trawleren S 205 'Ceton' op, og det 70 meter lange fartøj havde ikke problemer med vejret. Til gengæld kunne de ikke manøvrere tæt nok til at få deres meget kraftige og tunge slæbegrej om bord på den drivende kutter, så her kunne redningsfolkene fra Læsø træde til som mellemmand.

- De havde forsøgt, men de havde kun håndkraft til at trække trossen over med, og det kunne de simpelthen ikke.

- Vi kommer så med som mellemled, og vi får trukket en kasteline mellem de to skibe, så de kunne trække en trosse om bord, og så kunne Ceton slæbe kutteren ind mod Østerby, siger Brien Nielsen.

Ros til besætningen

Et stykke udenfor havnen - omkring seks sømil nordøst for Østerby Havn, men i læ af Læsø - måtte opgaven med at slæbe kutteren det sidste stykke ind overdrages til FN 204 "Danzig", der normalt ligger i Østerby Havn. Med en dybgang på knap otte meter kunne "Ceton" simpelthen ikke komme tættere på, og til allersidst hjalp redningsfolkene om bord på LRB 19 med at styre den nødstedte kutter ind i havnen gennem molehovedet og sikkert til kaj.

Brian Nielsen har ikke andet end lovord til overs for besætningen på "Ceton", der ikke alene fik trukket havaristen mod Læsø, men også lagde sig som et slags skjold for den drivende trawler, indtil LRB 19 kom til stedet og man fik etableret en slæbetrosse. På den måde fik kutteren læ for de værste søer, og en 70 meter lang ståltrawler giver også en radarsignatur, som de store skibe i transit på Rute T ikke kunne overse.

Den nødstedte kutter var på plads i havnen ved seks-tiden torsdag morgen, så det var en lang aften og nat for redningsfolkene fra Østerby.

- Havde vi haft "Morten Stage", så var vi jo bare sejlet ud og slæbt dem ind, og så havde de været inde klokken 18 onsdag aften i stedet for, konstaterer Brian Nielsen.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109