DET ER SNART en saga blot at være til søs uden internetopkobling. I disse år bliver dækningen til søs bedre og bedre – blandt andet som følge af StarLink-satellitterne fra Elon Musk, som f.eks. A.P. Møller-Mærsk satser på. Det er naturligvis positivt. Men måske truer det også med at gøre kaptajnen og de øvrige officerer til en form for maritime funktionærer.
NATURLIGVIS ER DET POSITIVT, at søfolkene om bord kan være online i deres fritid. Det mystiske er bare, at det tilsyneladende ikke giver sig udtryk i øget tilfredshed om bord. I den seneste rapport fra Seafarers Happiness Index, fremgår det, at det nu er tredje kvartal i træk med faldende bedømmelser af humøret til søs. Organisationen bag analysen peger selv på det mærkværdige i, at de søfarendes velbefindende har været faldende i den selvsamme periode som internettet har bredt sig til søs.
TALER MAN MED danske kaptajner på danskflagede skibe er irritationen stigende. Online-møderne breder sig. Hos Mærsk er de berygtede under forkortelsen MLOS. Disse griber om sig. Da systemet blev introduceret, blev møder mellem skibsledelsen og driftsledelsen i land gennemført med spredte mellemrum. Nu er de mindst ugentlige, og det kan vel tænkes at blive endnu oftere. Skibscheferne er vant til at gå i clinch med lokalt bureaukrati, og det eneste, som de ikke har brug for, er at skulle håndtere en tilsvarende arbejdsbyrde fra rederikontoret.
VI HAR I de seneste måneder været vidner til en række ulykker til søs, som har rejst spørgsmålet, hvorvidt de vagthavende officerer på broen overhovedet beskæftigede sig med at navigere skibet. Derfor følgende: Er overbebyrdede skibsofficerer til fare for sikkerheden til søs? Bliver vagthavende på broen fristet til at lade autopiloten navigere skibet, mens de selv kigger ned i excel-arket? Overbebyrdede skibsofficerer risikerer ikke blot at betale med lavere arbejdstilfredshed. Branchen risikerer at sætte sikkerheden til søs over styr.
Er overbebyrdede skibsofficerer til fare for sikkerheden til søs?