23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-selskab i nyt skridt mod spansk metanolfabrik

Mærsk-koncernens brændstofselskab C2X har taget nyt skridt mod sin metanolfabrik i Spanien.

C2X, som blev stiftet af koncernen i august, er på vej til at sikre sig koncession til 47 hektar jord i den sydspanske havneby, Huelva, hvor fabrikken skal opføres.

Det oplyser C2X i en pressemeddelelse.

Brian Davis, selskabets adm. direktør, kalder det et vigtigt skridt mod at blive en "førende storskala-metanolproducent i Spanien".

Efterfølger egyptiske planer

I begyndelsen af oktober gik C2X videre med tilsvarende planer om en metanolfabrik i Egypten.

Her underskrev selskabet en rammeaftale med den egyptiske regering om at opføre metanolproduktion "strategisk" tæt på Suez-kanalen.

Forventningen fra brancheiagttagere er, at den producerede metanol ikke mindst skal hældes i brændstoftanke på A.P. Møller Mærsks kommende containerskibe med dual fuel-metanolmotorer. Rederiet har 24 containerskibe klar til metanoldrift i ordrebogen. Fra C2X lyder det dog, at man vil etablere produktion ”til flere forskellige industrier”.

Spanske rygter

Nyheden fra Huelva er kommet på grundlag af en aftale, Mærsk underskrev i 2022 med den spanske regering i 2022 om sammen at ”undersøge” mulighederne for at producere grønne brændstoffer i landet.

Den spanske regering fortalte dengang, at Mærsks mål var at opnå en produktion på to mio. tons grøn metanol til søtransport i 2030.

Mærsk annoncerede i forrige måned stiftelsen af C2X med 80 pct. ejerskab hos familie-selskabet A.P. Møller Holding og 20 pct. hos A. P. Møller - Mærsk. Selskabet er oprettet for at opbygge og drive storskalaproduktion af "grøn" metanol. Og er altså aktuelt længst fremme med de linjer i Egypten og Spanien.

Storde dele af skibsfarten og andre industrier øjner grøn metanol som ét af de brændsler, der kan bringe deres CO2-aftryk ned.

Der er ikke enighed om, præcis hvad grøn metanol dækker over.  Fra en del sider regnes kun e-metanol som "rigtig grøn", mens Mærsk i sin egen definition også tæller biometanol med.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109