23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Megaalliance på vej mod monsterstørrelse

Alliancen er i forvejen den største i verden, men pilen peger i retning af, at den vil blive langt større

Når 2M-partnerskabet mellem A.P. Møller Mærsk og MSC rinder ud i slutningen af næste år, efterlader det to andre megaalliancer på verdenshavene.

‘The Alliance’ og ‘Ocean Alliance’.

Og særligt sidstnævnte vil vokse markant i størrelse baseret på dens medlemmers ordrebøger, lyder vurderingen fra analysehuset Alphaliner.

Ocean Alliance består af rederierne CMA, CGM, Cosco Shipping Lines, Evergreen og OOCL, og blev lanceret i april 2017, og har indtil videre givet håndslag på at forlænge alliancen til 2027. De driver en flåde med kapacitet på 4,22 mio. teu, og i ordrebogen ligger yderligere 2,38 mio. teu.

Det peger mod hidtil uhørt stor skala, og kan åbne for at myndigheder vil kigge nærmere på reguleringerne af alliancer, lyder vurderingen fra analysehuset.

"Denne udvidelse kan få regulatorer til at revurdere og omdefinere, hvor store mega-alliancer får lov til at blive. Indtil videre har disse myndigheder aldrig gjort en maksimalt tilladt markedsandel offentligt gældende for containerrederier”, skriver Alphaliner.

A.P. Møller Mærsk og MSC oplyste i begyndelsen af året, at de ville opløse deres samarbejde, som kom i stand i 2015.

Kritikere har undervejs rejst spørgsmål om konkurrenceforvridning, men årsagen til splittet var, lød det, at de to rederier nu sigtede efter forskellige strategier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11