23948sdkhjf

Nordhavn gik ind i Grønland: - Ingen fartøjer går fri

Opgaveløsningen fra distancen er droppet med nyt samarbejde i det kolde nord

Det er sagt med et glimt i øjet.

Ingen fartøjer går fri.

Ment på den måde, at Nordhavn Power Solutions' indtog i Grønland har kastet en stribe opgaver af sig på tværs af fartøjstyper.

- Godstransport, fiskeri, arbejdsfartøjer, småfærger, rutebåde, der er intet der går fri, griner salgsdirektør i Nordhavn Power Solutions Jørk Rudolph.

Før tog varetog vi det hele lidt remote. Vi puljede mange opgaver og varslede, når vi var der oppe, så vi kunne løse flere opgaver, mens vi var der. Men så kunne én opgave pludselig blive til fem eller seks, fordi vi skulle have det hele med, når vi alligevel var der Jørk Rudolph, salgschef, Nordhavn Power Solutions

Den grønlandske satsning blev en realitet i sommer, og går ud på, at Nordhavn Power Solutions fra Randers har slået arbejdspjalterne sammen med værkstedet Saffiorfik i Grønland omkring servicering af skibe på de koldere breddegrader. 

Nordhavn havde nemlig allerede et stadig voksende antal kunder i det kolde nord, og derfor var der et behov for at gribe de opgaver, der naturligt følger med. 

- Vi havde brug for en partner i det daglige til de mindre, mere driftsagtige opgaver. Vi havde allerede mange skibe sejlende i Grønland, og der kommer stadig flere ind. Vi havde derfor brug for en partner, der kunne være vores forlængede arm i det grønlandske, siger han.

- De har faciliteterne og maskinerne til både at tage opgaver hjem, men også gå ombord på skibe og løse opgaver der. Samtidig har de et lager af reservedele, så det giver os en meget kortere reaktionstid end før, siger Jørk Rudolph. 

På distancen

Inden det grønlandske samarbejde blev en realitet foregik servicering af skibe på distancen fra Nordhavn Power Solutions' faciliteter i Randers. Og det krævede logistik og planlægning, når mandskab ind i mellem tog turen til Grønland.

Vi havde derfor brug for en partner, der kunne være vores forlængede arm i det grønlandske Jørk Rudolph, salgschef, Nordhavn Power Solutions

- Før tog varetog vi det hele lidt remote. Vi puljede mange opgaver og varslede, når vi var der oppe, så vi kunne løse flere opgaver, mens vi var der.

- Men så kunne én opgave pludselig blive til fem eller seks, fordi vi skulle have det hele med, når vi alligevel var der, siger Jørk Rudolph.

- Det kunne også betyde, at vi fik nogle andre typer af opgaver ind, som vi ikke lige havde forudset, griner Jørk Rudolph. 

- Så måtte man sige til kunden: Vi er godt nok ikke kommet for at se på din motor, men lad os nu få det andet løst, mens vi ser her, siger han.

Nu er der kommet mere flow i sagerne og en anden - men velkendt - type opgaver end tidligere.

- Vi mulighed for at tage mere drift og almindeligt vedligehold ind, fordi Saffiorfik er gode til den del. Så kommer vi og hjælper, hvis opgaverne er lidt mere komplekse, siger Jørk Rudolph.

Så selvom vind, vand og vejr er anderledes i Grønland, så ligner opgaverne det, Nordhavn er vant til.

- Der er selvfølgelig faktoren omkring is, men vores partner i Nuuk er vant til det hårde vejr. Og derfra er opgaverne i bund og grund de samme, slutter Jørk Rudolph.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.484