23948sdkhjf

Optimistisk småfærgeboss: Danmark får ny navigatør-uddannelse næste år

Den store evaluering af forsøgsuddannelse til færgenavigatør har været så positiv, at direktør tør love, at første hold på den permanente uddannelse sætter sig til pulten i Marstal i foråret 2024

Foråret 2024 bliver med stor sikkerhed premiere for Danmarks nye - permanente - navigatøruddannelse.

Det fastslår færgesekretariatets direktør Jan Fritz-Hansen.

-Den endelige udmelding fra Undervisningsministeriet bør være lige på trapperne. Vi har ikke oplevet andet end fuld velvilje hele vejen rundt, så det er 99 pct. sikkert at der vil blive uddannet færgenavigatører i Marstal fra 2024, forklarer Jan Fritz Hansen.

Han frygter ikke, at Undervisningsministeriet vælger at vende tommelfingeren nedad.

- Det ville jo ikke give nogen mening al den stund, at der i så fald ikke ville være folk til at sejle småfærgerne om blot et par år. 

Den negative udvikling har taget fart. Førhen kunne der være 20-25 ansøgere til en ledig stilling som skipper på en øfærge. Nu vil der typisk være 1 eller 2 Jan Fritz Hansen, direktør, Færgesekretariatet

Ny form for kystskipper

Færgenavigatør-uddannelsen vil for en stor del blive forankret i den nuværende kystskipper-uddannelse på Marstal Navigationsskole. 

Samtidig bliver en del af de obligatoriske kurser for de studerende finansieret af de kommunale øfærge-rederier via Færgesekretariatet. 

Det betyder, at uddannelsen bliver en begrænset finansiel udgift for staten. Branchen har samlet set investeret ca. 500.000 i den nye uddannelse.

- Det haster med at komme i gang. Den negative udvikling har taget fart. Førhen kunne der være 20-25 ansøgere til en ledig stilling som skipper på en øfærge. Nu vil der typisk være blot én eller to kandidater, og det er altså en utilstrækkelig pulje at rekruttere fra, lyder det fra Jan Fritz-Hansen.

Samlet set 20 personer nåede at gennemgå den nye skipperuddannelse under forsøgsperioden. Og resultatet har været overvældende positivt, lyder det fra Jan Fritz Hansen.

- Alle, der har ønsket det, har i dag fast ansættelse i et kommunalt færgerederi.

Nogen hopper fra

Jan Fritz Hansen medgiver dog også, at nogen af dem, der hoppede med på uddannelsen er endt med at søge “tilbage” til de brancher, som de kom fra.

- Under COVID-19 kom der en række piloter ind på uddannelsen efter de havde mistet deres job. Der kom også folk ind fra off-shore-rederierne da denne del af branchen gik ned. Og her er det klart, at nogen forsvinder tilbage til de sektorer, hvor lønnen er højere, hvis de får muligheden.

Både fiskeriet og handelsflåden er tørret ud som fødekilde til de mange danske ø-færger. Herudover kommer den kommende overgang fra diesel til el-drift til at kræve nye og specialiserede kompetencer fra færgeskipperne.

- Det eneste der er sikkert er, at hvis vi ikke gør noget, så mister mange øer helt automatisk deres livline til fastlandet fordi der ikke kan findes en navigatør til broen. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi kommer i gang med den nye uddannelse igen.

Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094