23948sdkhjf

Grøn metanol vil tabe til ammoniak på den lange bane, vurderer LLoyd's

For dyrt og for svært at få fat i, får ammoniak til at vinde over grøn metanol på den lange bane, vurderer Lloyd's Register ifølge S&P

I øjeblikket flokkes de grønne rederier om e-metanol som den grønne mulighed for fremtidens skibsfart. Men valget af e-metanol vil ikke være interessant på længere sigt, vurderer S&P i et opslag om skibsfartens brug af grønne brændsler.

S&P læner sig op af en vurdering af Lloyds Register, der vurder, at i forhold til ammoniak som brændstof i skibe, så vil e-metanol både være for dyrt og for besværligt at få fat i.

En række rederier - herunder Mærsk - har på det seneste bestilt nye skibe, der kan sejle på metanol, og ifølge skibsmægleren Braemar er der i øjeblikket bestilt 185 handelsskibe, der kan sejle på grøn metanol.

Aktiv deltagelse

I morgen torsdag den 14. august navngiver Mærsk sit første containerskib, der sejler på grøn metanol på kajen i København.

Få overblikket: Sådan vil Mærsk slukke sin metanoltørst

"Langsigtede fremskrivninger for metanol er i gennemsnit lavere sammenlignet med ammoniak og biometan på grund af bekymringer om omkostningerne ved bæredygtigt brændstof, som ville bremse fremtidige bestilling af metanol-drevne skibe," lyder vurderingen fra Lloyd's 

Lloyd's opfordrer de store grønne rederier, at de mere aktivt går ind i udvindingen af de grønne brændstoffer, hvis de grønne løfter skal nås.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094