Grøn metanol vil tabe til ammoniak på den lange bane, vurderer LLoyd's
I øjeblikket flokkes de grønne rederier om e-metanol som den grønne mulighed for fremtidens skibsfart. Men valget af e-metanol vil ikke være interessant på længere sigt, vurderer S&P i et opslag om skibsfartens brug af grønne brændsler.
S&P læner sig op af en vurdering af Lloyds Register, der vurder, at i forhold til ammoniak som brændstof i skibe, så vil e-metanol både være for dyrt og for besværligt at få fat i.
En række rederier - herunder Mærsk - har på det seneste bestilt nye skibe, der kan sejle på metanol, og ifølge skibsmægleren Braemar er der i øjeblikket bestilt 185 handelsskibe, der kan sejle på grøn metanol.
Aktiv deltagelse
I morgen torsdag den 14. august navngiver Mærsk sit første containerskib, der sejler på grøn metanol på kajen i København.
Få overblikket: Sådan vil Mærsk slukke sin metanoltørst
"Langsigtede fremskrivninger for metanol er i gennemsnit lavere sammenlignet med ammoniak og biometan på grund af bekymringer om omkostningerne ved bæredygtigt brændstof, som ville bremse fremtidige bestilling af metanol-drevne skibe," lyder vurderingen fra Lloyd's
Lloyd's opfordrer de store grønne rederier, at de mere aktivt går ind i udvindingen af de grønne brændstoffer, hvis de grønne løfter skal nås.