23948sdkhjf

Lange kontrakter nede med 60 procent i containermarked

Både spotmarked og rater for lange kontrakter er savet markant ned. Nye tal for spotmarked kan dog indvarsle vendepunkt, lyder det fra analyseplatformen Xeneta

Det er ikke kun priserne i spotmarkedet, der er raslet ned de sidste 12 måneder. Også langtidskontrakterne er langt mindre lukrative end tidligere.

Raterne er således faldet 63 procent fra august 2022 til august 2023, og på verdens mest travle ruter - eksport fra Fjernøsten - er faldet på hele 75 procent. Det skriver det Oslobaserede analysehus Xeneta.

- Det er en voldsom tid for rederier på kontraktmarkedet, kommenterer Peter Sand, der er chefanalytiker hos Xeneta.

Efterspørgslen er fortsat svag, og det er kun forværret af en voksende overkapacitet, efterhånden som flere nye skibe slutter sig til flåderne den kommende tid, lyder det.

Højkonjunkturen for blot et år siden må nu virke som et meget fjernt minde, siger Peter Sand.

Til gengæld er der ganske vist set en mindre stigning i spotmarkedet på det seneste, lyder det fra Xeneta.

På de mest benyttede transportkorridorer har rederier formået at skubbe raterne op, så de nu ligger lidt over raterne for de lange kontrakter.

Det er for tidligt at sige, om det betyder et decideret "skifte" på markedet, siger Peter Sand. Men det kan indvarsle et vendepunkt. Rater for de lange kontrakter følger nemlig som tommelfingerregel spotmarkedet – dog med en vis forsinkelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25