23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Seniorrådgiver: Drop politik-fnidder og indfør afgifter til krydstogtskibe, der ikke vil på landstrøm

En havneafgift på 100 kroner pr. passager er et stort nok incitament til at få krydstogtskibene til at slukke motoren og koble sig på landstrøm, når de ligger i havn. Seniorforsker vil have politikerne til at droppe et lovmæssigt krav, fordi markedskræfterne sagtens kan løse problemet

100 kroner pr. passager.

Det bør det koste krydstogtskibene i Københavns Havn, hvis de vel at mærket ikke kobler sig på landstrømsanlægget på Langelinje.

Det fortæller seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling Kåre Press-Kristensen til Søfart. 

- Vores budskab er at lave den her gentlemans agreement om en havneafgift, hvor selskaberne betaler for de helbredsskader, deres udledning forårsager. Ikke mere end det. Det er stadig billigere for rederierne at koble sig på landstrømmen end at betale den afgift, og så er problemet jo løst, siger Kåre Press-Kristensen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.266