23948sdkhjf

Tidligere chef: Maritimt forsikringsselskab bestak indiske embedsmænd

’Smørelse’ var en del af hverdagen i Næstved-firmaet DGS Marine, fortæller tidligere chef. Lækkede dokumenter implicerer en af de mest magtfulde embedsmænd i Indien

Det upåagtede maritime forsikringsselskab DGS Marine, der havde base i Næstved, har brugt mange hundrede tusinde kroner på at bestikke embedsmænd og politikere i lande som Indien, Iran og De Forenede Arabiske Emirater.

Det fortæller en tidligere højtstående medarbejder i virksomheden, cyprioten Andreas Efthimiades, til Dagbladet Information.

»Vi havde brug for, at de lukkede øjnene,« siger han.

Behovet for bestikkelse opstod, fordi DGS Marine ikke havde licens til at drive forsikringsvirksomhed og således var baseret på et svindelnummer.

Næstved-firma holdt hånden under Nordkoreas handelsflåde

Derfor måtte DGS Marine benytte sig af en kombination af forfalskede dokumenter og kontante pengebeløb til »højtstående embedsmænd og ministre« for at få myndigheder rundt om i verden til at acceptere, at virksomhedens kunder lagde til i deres havne, fortæller Andreas Efthimiades.

Få oplysninger til at forsvinde

Den tidligere medarbejders oplysninger understøttes af dokumenter, som Information er kommet i besiddelse af. Af dokumenterne fremgår det, hvordan DGS Marine i årene 2012-2016 betalte navngivne indiske embedsmænd for at acceptere DGS Marines forsikringscertifikater, så firmaets kunder kunne lægge til i indiske havne.

I en mail fra 2015 til en konsulent fra det indiske firma Oceanic Dolphin, som DGS Marine havde hyret til at hjælpe med at opnå myndighedernes godkendelse, skrev DGS Marines ejer og øverste chef, David Skinner, at virksomheden siden 2012 havde »betalt« i alt 205.000 dollar for at få »problemer som ’Bahamas’-spørgsmålet og ’Credit rating’-spørgsmålet« til at »forsvinde uden NOGET vrøvl«.

Uetisk praksis

Det var en henvisning til, at DGS Marine ikke havde licens til at drive forsikringsvirksomhed i Bahamas, hvor firmaet udgav sig for at være baseret, og heller ikke havde nogen kreditvurdering fra et af de internationale ratingbureauer.

Dokumenterne består blandt andet af mails og rapporter fra en pensioneret kontreadmiral i den indiske flåde, B.R Menon, som DGS Marine hyrede til at hjælpe virksomheden med at opnå den nødvendige godkendelse fra de indiske myndigheder. Allerede i august 2012 gjorde han DGS Marines ledelse opmærksom på, at det »måske« kunne blive nødvendigt med betalinger »ved passende skriveborde i ministeriet i New Delhi og ved DG Shipping’s kontor -- som jvf. udbredt indisk uetisk praksis -- for at skubbe sagen gennem bureaukratiet«.

Den pensionerede kontreadmirals rapporter omtaler navngivne embedsmænd i det indiske Generaldirektorat for Shipping og Shippingministeriet. Heriblandt en af de mest magtfulde embedsmænd i nyere tid i Indien: Pradeep Kumar Sinha. Fra 2015-2019 var han kabinetsekretær, den øverste embedsmand i den indiske regering, og derefter fungerede han frem til 2021 som nærmeste rådgiver for den indiske premierminister Modi. I dag er han bestyrelsesmedlem i Bharti Airtel, et af verdens største teleselskaber.

Den mulige korruption fandt sted, mens han var departementschef i Shippingministeriet i 2012-2013.

Brugte 200.000 dollars 

Ifølge en af de lækkede mails instruerede Sinha sine underordnede, heriblandt generaldirektøren Gautam Chatterjee, om hvordan godkendelsen af DGS Marine skulle gå til.

Hverken Sinha eller de andre embedsmænd er vendt tilbage på Informations henvendelser.

I 2016 udløb DGS Marines tilladelse fra de indiske myndigheder. Det betød at selskabet gik over til at benytte bestikkelse, hver gang en kundes skib ville lægge an i en indisk havn, forklarer den tidligere chef for Cypern-kontoret og medlem af firmaets øverste ledelse, Andreas Efthimiades.

»Vi fortsatte alligevel med at operere i Indien ved at bestikke embedsfolk. Vi brugte mere end 200.000 dollar på det i løbet af seks-syv år,« siger han til Information.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094