23948sdkhjf

Rederier: Global klimaafgift bør gå til klimafinansiering af u-lande

Skibsfarten kan være tæt på en global regulering af udledningerne, som kan medføre en klimaafgift. En del af sådan en afgift bør gå til at understøtte ulandenes omstilling, mener Danske Rederier.

Skibsfarten er tættere end nogensinde før på en global aftale om at regulere udledningerne fra skibene.

Om mindre end måned, skal landene i IMO (FNs søfartsorganisation) forsøge at opnå enighed om, hvor store reduktioner, der skal laves, og træffe beslutninger om rammerne for bl.a. hvordan et økonomisk virkemiddel som en afgift skal udformes og indføres.

Danske Rederier ser positivt på en afgift som instrument til at drive skibsfart mod klimaneutralitet i 2050. Men afgiften skal bruges smart og ikke gå til rederier, som har siddet på hænderne.

Det var et af budskaberne på en konference i går med bl.a. minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik Dan Jørgensen, som Oxfam Danmark er værter for.

- En afgift skal bidrage til at bygge bro over prisforskellen mellem grønne og fossile brændstoffer og dermed give incitament til at sejle grønt. Det handler først og fremmest om at drive udviklingen i en grøn retning og reducere udledningerne fra skibsfarten, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094