23948sdkhjf

DanPilot med rekordhøj omsætning i "ukonventionelt" år

DanPilot kan lægge 25 procent til omsætningen i et år, der langt

Et ukonventionelt år.

Sådan betegner administrerende direktør i DanPilot 2022 i det netop aflagte årsregnskab.

- Aktivitetsmæssigt har året være tover alt forventning. Vores kunder har fået mere at lave, og det betyder, at de lægger mere forretning hos os. Det havde vi slet ikke forventet, siger Erik Merkes Nielsen til Søfart.

Vi kan se at lande som Polen og Finland, som tidligere har handlet med Rusland, nu fragter til og fra andre lande. Samtidig kan vi se aktivitet fra rederier, vi ikke har set før, der sejler igennem med kaptajner, der ikke kender området og derfor vælger at tage lods med om bord Erik Merkes Nielsen, administrerende direktør, DanPilot

I runde tal har der været 25 procent mere aktivitet igennem lodseriet i 2022 sammenlignet med året før, og det ses også på bundlinjen. 

I det netop offentliggjorte regnskab for 2022 kan virksomheden derfor præsentere en øget omsætning på 25 procent i forhold til 2021. Helt nøjagtigt på 508,7 millioner kroner, mens resultatet beløber sig til 12,9 millioner kroner.

Erik Merkes Nielsen fortæller, at krigen i Ukraine har betydet mere fragt gennem Østersøen, hvor DanPilot blandt andet opererer.

- Vi kan se at lande som Polen og Finland, som tidligere har handlet med Rusland, nu fragter til og fra andre lande. Samtidig kan vi se aktivitet fra rederier, vi ikke har set før, der sejler igennem med kaptajner, der ikke kender området og derfor vælger at tage lods med om bord, forklarer Erik Merkes Nielsen. 

Rekruttering, rekruttering, rekruttering

Og med 25 procent mere at lave fra den ene dag til den anden har DanPilot haft behov for at rekruttere. Derfor stod år 2022 også i ansættelsernes tegn.

Men det har krævet en rigtig god velvilje fra vores allerede ansatte, der har været nødt til at tage en ekstra tørn, mens de nye hold lodser blev klar Erik Merkes Nielsen

- Udfordringen er, at der fra ansættelse til vedkommende er igennem nåleøjet, går der typisk 6 måneder. Så er man certificeret til laveste dybgang, og skal man skal igennem yderligere uddannelse for at komme højere op. Så det tager tid, siger Erik Merkes Nielsen.

De første hold nyansatte i 2022 blev færdige i starten af i år, og hen over sommeren følger endnu et hold lodser i juni og august. Så nu lysner det, som direktøren udtrykker det.

- Men det har krævet en rigtig god velvilje fra vores allerede ansatte, der har været nødt til at tage en ekstra tørn, mens de nye hold lodser blev klar, siger Erik Merkes Nielsen.

Kan ikke matche 2022

Og med et ukonventionelt år bag sig, skuer DanPilot ind i et 2023, hvor de ikke forventer at kunne overgå de finansielle højder fra 2022.

- Vi forventer cirka det samme aktivitetsniveau, måske et mindre fald fordi verdensøkonomien er på vej ned i lavere gear. Vi forventer ikke at kunne levere et resultat på niveau med 2022 igen, siger Erik Merkes Nielsen. 

I regnskabet fremgår det, at virksomheden forventer et resultat i 2023 på 2-5 millioner kroner.

- Vi forventer at lave et resultat lige over 0, fordi vi blandt andet har sat priserne ned for at give tilbage til vores kunder, siger Erik Merkes Nielsen.

En rigtig god beslutning

Men hvad så med alle de mange nyansatte lodser, hvis verdens økonomien bremser helt op og aktiviteten falder?

- Hvis aktiviteten falder, så bliver det et pusterum for de af vores ansatte, der tog en ekstra tørn. Så nej, vi skal ikke fyre. Der er mange, der taler om at komme på nedsat tid igen, og der bliver mulighed for at få afspadseret, siger direktøren.

Han fortæller også, at lodseriet beholdte alle deres ansatte under corona-krisen, hvor mange ellers måtte slanke deres forretninger.

- Vi beholdte alle ude fra et kunde- og samfundssyn, og det har vist sig at være en rigtig god beslutning, nu hvor vi mangler folk. Det har gavnet os på bagkant, siger Erik Merkes Nielsen. 

Et år med investeringer

Ved siden af at investere i arbejdsstyrken, har DanPilot også investeret i at forbedre faciliteterne rundt omkring i landet.

- Vi har investeret i at modernisere og forbedre lodsernes faciliter på forskellige havne, så de har fået opholdsrum og steder at hvile sig før eller efter en vagt. Så behøver man ikke altid rejse hjem mellem opgaverne, hvis man ikke vil det, siger Erik Merkes Nielsen.

Endeligt har lodseriet brugt noget af det genererede overskud på at skue ind i fremtiden med et projekt kaldet remote piloting, hvor droner skal assistere lodser.

- På den måde behøver lodsen i fremtiden ikke altid nødvendigvis være ombord på et skib, men kan sidde på land eller et andet sted og assistere via dronens billeder, siger han.

Han fortsætter: 

- Det giver en helt anden fleksibilitet i arbejdet, og vi kan træde til med lodsassistance, hvis der eksempelvis er dårlig vejr, eller hvis et skib ikke har bestilt lods, men pludselig får behovet. Det forventer vi os meget af, siger Erik Merkes Nielsen.

Lige nu arbejder lodseriet på at udarbejde en bekendtgørelse sammen med Søfartsstyrelsen, så alt det formelle er på plads, inden dronen skal ud at testflyve. Direktøren regner med, at dronen kommer på vingerne inden årsskiftet. 

- Det bliver ikke en erstatning for de fysiske lodser. Det bliver et supplement og en anden måde at lodse på, slutter han. 

Fakta: Danpilot

  • Selvstændig offentlig virksomhed, der skaber sikkerhed til søs og i havne i hele Danmark,
  • Lodser skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne. 
  • 17 lodsstationer i Danmark og yderligere fire bådpladser. 
  • Over 300 medarbejdere, heraf ca. 180 lodser og ca. 110 bådførere. 
  • Hovedkvarter i Svendborg.

Kilde: Danpilot

- Kun de færreste havde regnet med, at verdenssituationen ville udvikle sig, som den gjorde, siger administrerende direktør i DanPilot, Erik Merkes Nielsen, og kalder året "ukonventionelt".

Og det er da heller ikke et resultat eller en omsætning, man fra ledelsens side forventer at kunne matche.

- Årsregnskabet for 2022, med en rekordhøj omsætning, er ikke et regnskab, vi forventer at levere igen. Det viser dog, at DanPilot er omstillingsparate, og at organisationen via tæt dialog med kunderne kan navigere sikkert gennem tider, hvor bølgerne går højt, siger Erik Merkes Nielsen.

Nøgletal fra DanPilots årsrapport

  • Nettoomsætningen ligger på 508,7 millioner DKK, hvilket er rekord og en stigning på knap 25 procent sammenlignet med 2021.
  • Omsætningen for 2022 fordeler sig med 65 procent i transitsegmentet, 30 procent i havnesegmentet mens 5 procent vedrører servicesegmentet.
  • Omkostninger uden afskrivninger og finansiering ligger på 471,3 millioner DKK mod 388,4 millioner i 2021.
  • Det svarer til en stigning på 21 procent.
  • Egenkapitalen er vokset til 154 millioner DKK, hvilket er en stigning på 7,7 procent i forhold til 2021.
  • Soliditetsgraden ligger på 51,9 procent mod 55,3 i 2021.
  • Årets resultat ligger på 12,9 millioner DKK.

Kilde: DanPilot

Danpilots rekruttering

  • Danpilot igangsatte i starten af 2022 en større rekrutteringsplan for at sikre flere lodser og lodsaspiranter.
  • Sidste år ansatte DanPilot 8 nye lodser samt 12 lodsaspiranter, som nu er færdiguddannede.
  • DanPilot har i 2023 ansat 20 lodsaspiranter med en forventning om yderligere ansættelser i årets løb
  • Lodseriet har ansat lodser til kombinerede stillinger for DanPilot og DanPilot Greenland.

Kilde: Danpilot

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079