23948sdkhjf

Stok og gulerod giver miljøgevinst på krydstogtskibe i Bergen

Udledningen af ​​sundhedsskadelige stoffer og CO2 fra krydstogtskibene faldt med 14 procent pr. anløb, efter Bergen Havn indførte rabatter for de grønne og højere gebyrer for de mest svinene

Stok og gulerod virker åbenbart også, når der skal opnås miljøgevinster fra krydstogtskibe med anløb i Bergen Havn. Udledningen af ​​sundhedsskadelige stoffer og CO2 fra krydstogtskibene faldt nemlig med 14 procent pr. anløb, efter at havnen begyndte at give rabatter for de mest grønne skibe og indførte højere gebyrer for de mest forurenende. Det fortæller tu.no.

Norsk direktør afslører tallene: Så mange skibe har teknologi til at modtage landstrøm i 2022

Rederier vælger grønne skibe til Bergen

Bergen Havn indførte i 2018 et miljøindeks, EPI (Environmental Port Index), hvor skibene betaler afgifter efter, hvor lavt eller højt deres miljøindeks er, målt på emissioner til luften.

Det har blandt andet medført, at krydstogtrederierne vælger at anvende deres grønneste skibe på togter forbi Bergen, fortæller miljøchef i Bergen Havn Even Husby til TU.

- Det viser, at et miljøindeks fungerer efter hensigten, siger han.

DNV beregner klimabelastning

EPI-Systemet er udviklet sammen med DNV og kendes i 24 destinationer i Norge samt i Reykjavik i Island og Lissabon i Portugal.

Ifølge TU indberetter skibene selv udledninger af NOx, SOx og CO2 efter afgang. Oplysningerne valideres af DNV, der udregner et resultat, som havneafgifterne baseres på.

Til at støtte de grønne tiltag har Bergen Havn også indført et omfattende landstrømsanlæg, der kan servicere tre krydstogtskibe på samme tid med op til 20 MW.

Præcise målinger

Bergen Havn fortæller til TU, at havnen allerede kan mærke forskel i luftkvaliteten over de fem år, som ordningen har været i brug. Desuden har havnen netop gennemført en analyse af, hvordan anløbene var før og efter corona og kan helt ned på skibsniveau se, hvordan miljøforbedringerne har udviklet sig. Ud over faldet i udledningen har havnen også noteret, at krydstogtskibenes alder er faldet fra tidligere et gennemsnit på 18 år til nu et gennemsnit på 13 år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109