Verdens største metanolmotor markerer afgørende milepæl
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/82518975.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2016&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1512&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=495&accessToken=3d1b5aa136c82b85f0d0be8e93a9c71cf808f33509951f349d20743011dbb389)
Hyundai i passerede i marts en vigtig milepæl i samarbejdet med Man Energy Solutions, da selskabets med den seneste metanol-motor MAN B&W G95ME-LGIM passerede levering af over 200 mio. bhp. Motoren er verdens største metanol-motor og er blandt andet bestilt af Mærsk.
Man Energy Solutions og Hyundai har arbejdet sammen om motorudvikling siden 1974, hvilket chefen for MAN's totaktsforretning, Bjarne Foldager, også noterede i sin tale med begivenheden.
- Det tog omkring 35 år at nå de første 100 millioner bhp, og kun 13 år til de næste 100 millioner – en utrolig præstation!, sagde han i følge en pressemeddelelse fra Man Energy Solutions.
Grønt fokus: Mærsk vil have dual-fuel fra MAN
Bjarne Foldager brugte også lejligheden til at gøre opmærksom på den nye metanolmotors egenskaber.
- Med en cylinderboring på 95 cm er dette verdens største metanolmotor. Og måske vigtigst af alt, når denne motor er i drift, vil den spare 130.000 tons CO2 årligt, når den anvender CO2-fri metanol, sagde han.
Man oplyser endvidere G95ME-C10.5-LGIM metanolmotoren efterfølgende også har gennemført en vellykket FAT (Factory Acceptance Test).