23948sdkhjf

Løsninger til korrosion i skrubber systemer

| Medlemsnyhed | Indrykket af Wencon ApS

Siden de nye IMO 2020 regler trådte i kraft, har Wencon ApS oplevet stigende efterspørgsel efter reparations- og korrosions beskyttelse til scrubber-systemer.

Fra vasketårn til skibsside
Det, vi ser, er både korrosionsskader igennem hele røggasrensesystemet, samt et behov for reparation løsninger til de GRE/GRP -rør, der transporterer vaskevandet. Vaskevandet starter i vasketårnet hvor kombinationen af havvand, ​​SOx og andre røgpartikler, kombineres og bliver til svovlsyre, selv den lunkne vandtemperatur spiller en rolle.  

Resultatet er en stærkt korroderende vaskevandscocktail som efterlader et spor af korrosion fra dens oprindelse inde vasketårnet og helt ud på ydersiden af skibssiden
 
Det svageste led
Når stål af lavere kvalitet bruges, selv blot et lille komponent, i et ellers højkvalitets stål- og rustfrit stålsystem, vil dette blive det svage led og forårsage alvorlig korrosion, og i nogle tilfælde så hurtigt som efter kun 3 måneder i operation.

Ved at separere stålet fra vaskevandet med Wencon Coating, elimineres problemet.

Overbord-rør er ofte det svage led
Mange af de tilfælde, vi ser, vedrører fejl i overbord-rør og det er et sted de færreste ønsker at have korrosions skade.  Vi har set tilfælde, hvor korrosionen var blevet opdaget, før skaden var for omfattende, i nogle af disse tilfælde kunne skaden genopbygges in-situ, og afsluttes med coating for fremtidig beskyttelse. I andre tilfælde var korrosionsskaden så omfattende at hele rør skulle skiftes ud. Vi anbefaler altid at der påføres et dobbelt lag Wencon Coating, når der skal installeres et nyt overbord rør.

Beskyttelse af skibssiden
Skroget er ligeledes udsat for det ætsende vaskevand i området omkring systemets overbord rør.
Det anbefales at påføre beskyttende coating med en diameter på 2 m omkring skibets overbord rør, vi anbefaler Wencon Hi-Temp Coating, da det har en høj modstandsdygtighed over for indholdet fra vaskevandet.

GRE reparationssæt til skrubberør
GRE/GRP-rør har vist sig at være mest modstandsdygtige over for Scrubber-vaskevandet da de ikke nedbrydes af korrosion. Det sker dog at GRE rør lækker, ofte på grund af spændinger eller vibrationer i samlingerne, og her har der været stor efterspørgsel efter en god og hurtig reparations løsning.

Flere hundrede fartøjer sejler i dag med et specifikt GRE Pipe Pepair kit. Kittet indeholder Wencon UW Coating og Reinforcement tape, som gør det muligt at påføre coatingen på rørene, imens området stadig er vådt. Dette gør det muligt at have skrubberen tilbage i drift 8-10 timer efter påføringen af reparationen.

Her ses en video hvor et stykke rør påføres en reparation med Wencon UW Coating og Reinforcement tape.
https://youtu.be/6qvbCjjqGtY 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Wencon ApS

Jyllandsvej 15
5400 Bogense
Danmark
Wencon ApS

Billeder & videoer

Reparation af GRE rør i samling Reperationer af korrosionsskade inden i scrubber demisterkorrosion i en pakning  i  røggasrensesystemets demister unitkorrosion i en svejsning på røggasrensesystemet

Send til en kollega

0.063