23948sdkhjf

Ny torsionsdæmpende koblingsserie fra KTR

| Medlemsnyhed | Indrykket af KTR Systems Danmark ApS

Rheine, 15 april 2021 – Med SINULASTIC introducerer KTR en ny serie torsionsdæmpende koblinger.

Serien er udviklet til brug i forbindelse med sammenbygning af dieselmotorer og
generatorer (såkaldte gen-set), store entreprenørmaskiner, kompressorer, gearkasser og store
hydrauliske pumper. I denne type anvendelsesområder kræves en særligt torsionsdæmpende
kobling, for at dæmpe de vibrationer i drivlinjen, der genereres af dieselmotoren.

SINULASTIC er designet som et meget fleksibelt gummielement mellem svinghjulsflangen og
koblingsnavet. Gummielementet dæmper de torsionssvingninger, der genereres af motoren, der i
driftsområdet også passerer det kritiske omdrejningsområde (overkritisk driftsform). Afhængig af
gummielementets hårdhed opnås vridningsvinkler i gummielementet fra 13° til 18°.

En del af udfordringen med udviklingen af denne ekstremt torsionsbløde kobling var beregningen af
materialets opførsel mht. den høje fleksibilitet såvel som materialevalget og kombinationen af forskellige
koblingselementer. Baseret på FEM-beregninger og testkørsler i KTR-testcentret i Rheine, besluttede
designingeniørerne med SINULASTIC type ”A” en sinusformet ydre kontur af gummielementet, der med
stor pasform og minimum af luftgab passede nøjagtigt i en svinghjulsflange, en form som har givet den
nye serie sit navn. Jochen Exner, Manager Innovation i KTR Thinktank i Hilden: „Dette design har vist sig
at være perfekt ved, for det første, at kræve et minimum af aksial installationsplads, for det andet at sikre
en optimal forbindelse mellem gummielement og svinghjulsflange med konstant vekslende belastninger
og hastigheder, og for det tredje at undgå revner i gummielementets udvendige fortandede profil, selv
med meget dynamiske belastninger. Disse egenskaber udgør et betydeligt potentiale.” Konceptet
understøttes af meget præcise produktionstolerancer på svinghjulsflangen og den udvendige fortanding  på gummielementet. I dette tilfælde drejer det sig om en sammensat komponent bestående af en
profileret ring med en forbindelsesflange. Jochen Exner: „Dette meget stabile og lette design giver
mulighed for et minimum luftgab, samtidig med at det skaber forudsætningen for en lang række
tilpasningsmuligheder til at forbinde koblingen til svinghjulet. Den glatte kontaktflade har betydelige
fordele i forhold til kendte støbte og dermed ru overflader på aluminiumsflanger.“

SINULASTIC type ”B” har ikke samme ydre design mellem gummielement og flange; i stedet
vulkaniseres en metalring direkte på gummielementets yderside. Koblingens plug-in-evne opnås af den
kendte BoWex-spline i centret af gummielementet. Jochen Exner forklarer yderligere: „Med denne type
bruger vi det kendte fortandede BoWex-nav, som gjorde det muligt for os at øge koblingselementets
maksimale drejningsmoment og installationstolerancer - ikke mindst med en stor vinkelafvigelse i
drivtoget.”

I alt består SINULASTIC-serien af fire typer, der er fuldt kompatible med hensyn til montagegeometri,
montageplads og tekniske data på trods af deres individuelle egenskaber, så der altid er en optimal
løsning til den enkelte opgave. I lanceringsfasen er serien tilgængelig i ni størrelser for hver type med
drejningsmomenter fra 1.800 til 25.000 Nm i forskellige gummihårdheder.

For yderligere information kontakt KTR Systems Danmark ApS på telefon 39391050 eller besøg vores hjemmeside www.ktr.com/dk.


 

Medlemsnyhed

Indrykket af
KTR Systems Danmark ApS

Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Danmark
KTR Systems Danmark ApS

Send til en kollega

0.267