23948sdkhjf

Svanehøj skal pumpe ammoniak til fremtidens skibsmotor

| Medlemsnyhed | Indrykket af SVANEHØJ Danmark A/S

Svanehøjs patenterede DW fuel pumpe bliver nu en del af et ambitiøst udviklingsprojekt, der har som mål at have en ammoniakdrevet skibsmotor klar inden for få år.

Grøn ammoniak er et af de bedste bud på et klimavenligt brændstof til fremtidens skibsfart.
 
For Svanehøj er det derfor af stor betydning, at virksomhedens patenterede DW Fuel-pumpe nu bliver del af et udviklingsprojekt, der har til hensigt at udvikle et komplet fremdrivningssystem baseret på grøn ammoniak.
 
Svanehøj har netop indgået en underleverandøraftale med en af virksomhederne i konsortiet bag projektet og skal efter sommerferien levere en fuel-pumpe, der som standard kan håndtere alle former for flydende gas, herunder LPG, LNG, Ethan samt ikke mindst fremtidens Power-to-X-baserede brændstoffer – som grøn ammoniak.
 
- Målet med projektet er at udvikle et bud på fremtidens CO2-neutrale skibsmotor, og konsortiet har valgt Svanehøj som leverandør, fordi vi råder over en driftssikker og særdeles velafprøvet teknologi. Vores DW Fuel-pumpe er designet med afsæt i mere end 50 års erfaring med udvikling af cargo-pumper til LPG-tankere. For os er dette en fantastisk mulighed for at vise, at Svanehøj er en del af løsningen på skibsfartens klimaudfordring, siger Svanehøjs salgsdirektør Johnny Houmann.
 
Svanehøj har stor erfaring med håndtering af ammoniak. Virksomheden leverede senest en løsning til Babcock LGE/Hyundai Mipo, hvor DW Fuel pumperne både forsyner hovedmotoren med LPG og samtidig bruges til sampling af ammoniak og andre cargoes.
 
Understøtter både nutidens og fremtidens krav
Som en førende producent af pumper til marineindustrien har Svanehøj arbejdet med løsninger til håndtering af fremtidens brændstof i årevis. Derfor er virksomheden i stand til at levere pumpeløsninger, der imødekommer både nutidens og fremtidens behov.
 
- Power-to-X er en klokkeklar forudsætning for, at international shipping kan nå målet om en 50% reduktion af drivhusgasser inden 2050. Men ingen ved endnu, hvilke typer af brændstof der bliver dominerende. Derfor er det af stor strategisk betydning, at vi kan tilbyde en teknologi, som gør det muligt for et skib at overholde både nuværende og fremtidige krav, siger Johnny Houmann.
 
Med andre ord: DW Fuel-pumpen er designet til at understøtte marineindustrien i en lang og meget kompleks overgang fra fossile brændsler til vedvarende energi. Skibe, der bygges i 2025, vil muligvis stadig være i drift i 2050. DW Fuel-pumpen er en fremtidssikker investering, der giver rederen mulighed for at skifte brændstof i takt med ændringer i marked og lovgivning. Dette forlænger fartøjets levetid.
 
Læs mere om Svanehøjs DW Fuel-pumpe her:
https://www.svanehoj.com/business-area/fuel-pumps-en/


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
SVANEHØJ Danmark A/S

Fabriksparken 6
9230 Svenstrup J
Danmark
SVANEHØJ Danmark A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.125