23948sdkhjf

Klimaleverancer: Lemvigh-Müller forrest på grøn distribution

| Medlemsnyhed | Indrykket af Lemvigh-Müller A/S

Sammen med DSV sætter Lemvigh-Müller fart under den grønne omstilling på landevejene med en storstilet, national aftale, der betyder, at ca. 1.700.000 liter traditionelt brændstof udskiftes med HVO100-biodiesel, der sparer klimaet for 90 pct. CO2.

Industri-, bygge- og håndværksvirksomheder kan se frem til  snart at få klimavenlige leverancer af tekniske artikler, værktøj og værnemidler. Danmarks største stål- og teknikgrossist Lemvigh-Müller går nemlig over til det fossilfri brændstof HVO100-biodiesel, der sparer klimaet for op til 90 pct. CO2. 

Det fortæller Christian Herbert, der er kommerciel direktør i Lemvigh-Müller, og siger: 

”Bæredygtighed er højt på agendaen hos vores kunder. Både industrien og mange installationsvirksomheder har fokus på at reducere deres CO2-udledning til et minimum. Vi har en opgave i at hjælpe vores kunder i mål med det, og det ligger i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar. Ved at skifte til HVO100 hjælper vi vores kunder med at blive mere grønne, og vi bliver også selv grønnere – til gavn for klimaet”. 

Millioner af klimavenlige kilometer

Konkret har Lemvigh-Müller indgået en aftale med DSV, der står for distributionen af varer fra grossistens tekniske lagre. Fra 1. februar 2021 bliver der fyldt HVO100 på DSV’s lastbiler, svarende til hvor mange kilometer de kører for Lemvigh-Müller. Med 7,2 mio. kørte km årligt - svarende til 180 ture rundt om jorden - og et forbrug på 1.700.000 liter brændstof i 2020 er det noget, der batter i klimaregnskabet.  Den forventede CO2-reduktion er 3.794 ton årligt.

DSV: Aftale sender klart signal

Lemvigh-Müller,  der er den første danske grossist til at bruge HVO100., lægger sig  sammen med DSV i spidsen på grøn distribution. Morten Kjærgaard, Vice President i DSV Road, kalder da også aftalen unik og innovativ og siger:   

”Jeg er utrolig stolt på DSV’s vegne. For ikke nok med at aftalen er et resultat af et tæt og løsningsorienteret samarbejde med vores mangeårige kunde Lemvigh-Müller, så sender størrelsesordenen på denne nationale aftale også et klart signal om, at viljen til grøn omstilling til gavn for alle i samfundet bestemt ikke er gået i stå, selvom corona-pandemien har stjålet dagsordenen”.

Den løsning der giver størst effekt - nu og her

Grossister har deres CO2-aftryk på distributionen, og Lemvigh-Müller ser HVO100 som vejen frem i de kommende år, indtil det er muligt at køre på fx ren el:

”Vi ønsker en løsning, der her og nu skaber størst mulig forskel for klimaet og vores kunder i deres målsætninger for CO2-reduktion. Med HVO100 tager vi et kvantespring og fjerner op til 90 pct. af udledningen. Samtidig kommer det vores kunder i hele landet til gode, fordi distributionen gennem DSV er landsdækkende”, siger Christian Herbert.

Bæredygtighedsrejsen er i gang

Han pointerer, at den grønne omstilling også handler om andet end distribution for Lemvigh-Müller,  men også fx grønne produktlinjer og bæredygtige emballageløsninger:

 ”Vi er i fuld gang og er taget på en rejse, hvor vi skridt for skridt lancerer vi grønne tiltag. Som B2B-partner for industrien, byggebranchen og installationssektoren har vi fokus på løsninger, der hjælper dem med den grønne omstilling”, siger Christian Herbert.

Fakta :

·       Der findes forskellige typer biodiesel. Den mest miljøvenlige er HVO100, derer produceret 100 pct. af planteaffald og animalsk affald. Der skal derfor ikke produceres nyt for at fremstille HVO100.

 ·       HVO100 kaldes også 2. generations bio-diesel. Det er 100 pct. fossilfrit og udleder op til 90 pct. mindre CO2 end fossilt brændstof.

 ·       DSV køber HVO100 i en mængde, der dækker distributionen af Lemvigh-Müllers leverancer, og tanker det klimavenlige brændstof på deres lastbiler.

 ·       DSV får biodiesel fra Q8, som garanterer, at den HVO100, der leveres til DSV og Lemvigh-Müller, ikke indeholder skadelig palmeolie og har en dokumenteret CO2-reduktion på op til 90 pct.

 ·       DSV kørte 7,2 mio. km for Lemvigh-Müller og forbrugte cirka 1.700.000 liter traditionelt brændstof i 2020.  Den forventede CO2-reduktion baseret på 2020-tal ved at skifte til HVO100 er 3.894 ton årligt.

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Lemvigh-Müller A/S

Stationsalleen
2730 Herlev
Danmark
Lemvigh-Müller A/S

Send til en kollega

0.11