23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fra saltvand til ferskvand gennem rent tryk

Ved hjælp af den såkaldte omvendt osmose-teknik omdanner den norske leverandør af maritimt udstyr, Norwater, saltvand til ferskvand af høj kvalitet.

Når mandskabet om bord på skibe og offshoreplatforme skal bruge ferskvand, anvender de ofte et system, der er konstrueret af den norske virksomhed Norwater, til at få rent vand direkte fra havet blot ved at trykke på en knap.

Ved hjælp af omvendt osmose-teknologi (RO) filtreres saltvand gennem en membran under tryk på mellem 65-75 bar. Vandmolekyler kan passere gennem membranen, men salt, urenheder og forurenende stoffer separeres. Resultatet er rent ferskvand til at drikke, til madlavning, vask og brusebad. På kemikalietankskibe kan et 2-trins RO-system være en god investering for at sikre tilstrækkeligt ekstra rent ferskvand til rensning af kemikalietankene mellem hver transport.

– Omvendt osmose-teknologien vil normalt være den mest miljøvenlige og ofte også den billigste kilde til ferskvand. På skibe er den alternative kilde til ferskvand inddampningsanlæg, som anvender overskydende varme fra hovedmotoren. Dette er dyrt, når brændstofomkostningerne er høje. Desuden gør den teknologiske udvikling hovedmotorerne mere effektive, hvilket medfører mindre overskydende varme til ferskvandsproduktion, siger Per Einar Gjerding, administrerende direktør hos Norwater AS.

Ferskvand til sunde laks
Siden 2005 er der blevet produceret mere end 400 systemer på Norwaters produktionsanlæg på den norske vestkyst og sendt til kunder verden over. Skibe og borerigge har været Norwaters kernemarked i årevis, men på det seneste har lakseopdrætsindustrien medført en stigende efterspørgsel efter ferskvandsproduktion, og Norwater er blevet førende på markedet med levering af omvendt osmose til lakseopdrætsindustrien og transportskibe til levende fisk.

– Denne industri anvender primært ferskvand til forebyggelse af lakselus og amøbegællesygdom og kræver som regel store mængder i forhold til mere traditionel anvendelse som drikkevand om bord på skibe eller borerigge. Et klart alternativ vil være at opsamle og transportere ferskvand fra land til fiskefarmen. Men udfordringer som begrænset tilgængelighed, lange afstande og dyr transport betyder ofte, at et RO-system er det optimale valg, siger Per Einar Gjerding.

Verdens største transportskib til levende fisk, “Ronja Storm”, er på nuværende tidspunkt ved at blive bygget i Leirvik i Norge. Det vil blive udstyret med Norwaters hidtil største system bestående af 4 identiske RO-enheder med en kombineret kapacitet på 16.800 m3/dag, eller 700 m3/time.

Læs mere om Hoyer Motors' løsninger her.

Hoyer
Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Favrskov Kommune
Danmark
CVR nummer: DK17630695
P nummer: 1000526398

Kontaktperson

JLH
Jonas Løgstrup Hansen
Marketing Manager
+45 28118696 jlh@hoyermotors.com

Send til en kollega

0.087